GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOjczyzna po czesku
Strona 2 z 2
Każdy z poematów zawiera jakąś melodię ludową, taneczną lub popularną. Nierzadko w tym muzycznym materiale pojawiają się sekwencje polifoniczne, fugowane, jak np. w poemacie Z czeskich łąk i gajów. Jest też sporo muzycznego patosu i bitewnego zgiełku. W poematach Tabor i Blanik są odniesienia do husyckiego chorału i w obu pojawia się tu obsesyjny motyw tercjowy.
Poemat Blanik przejmuje od poematu Tabor podobny nastrój, ale kończy się w rytmach marszowych, bo odwołuje się do legendy, trochę jak z naszego Giewontu, o blanickich rycerzach ukrytych w stokach góry, którzy przyjdą na pomoc narodowi czeskiemu w trudnej chwili.
Ciekawie zinstrumentowane utwory Smetany narzucają orkiestrze sporą dyscyplinę. Skład instrumentalny wymaga dobrej obsady instrumentów dętych, którym kompozytor powierzył odpowiedzialne zadania. Tutaj nie było żadnych niedokładności w grupie aż pięć waltorni, świetne były flety z ostro brzmiącym piccolo w ostatnim segmencie cyklu. Znakomicie radziły sobie klarnety, fagoty, obój, tuba, harfa itd. Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą swojej koleżanki, która jest do tego na co dzień praktykującą altowiolistką, z maksymalną uwagą śledziła jej precyzyjne ruchy, a Martynie Zych pomagają szczególnie długie palce, których używa jako dodatkowych pałeczek dyrygenckich. Ten koncert przez cały czas trzymał w napięciu i zakończył się pełnym sukcesem. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |