opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

98 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W cieniu nadchodzącej oraz upragnionej śmierci

O ile pierwszy ustęp z „akcji muzycznej”, jak swe dzieło określił gatunkowo sam Richard Wagner, przeszedł nie pozostawiając silniejszych doznań, o tyle zamykający monolog bohaterki w redakcji czysto instrumentalnej falował przypływami rozedrganych emocji i ekstatycznego upojenia, mienił się całą paletą orkiestrowych barw, w pełni satysfakcjonując słuchaczy. 

 

Filharmonia Krakowska 219

 

Śledząc w drugiej części śpiew Urški Arlič-Gololičič żałowałem, że nie spróbowano namówić jej do wykonania śmierci Izoldy w oryginalnej wersji wokalnej, do czego predestynowałaby ją cięższa odmiana głosu sopranowego oraz fakt, że posiada w swym repertuarze tytułową rolę Salome z dramatu muzycznego Richarda Straussa. W neoklasycyzującym Stabat Mater (FP 148Francisa Poulenca bowiem jej udział nie był zbyt duży. Przy tym jeszcze bardziej wtopiona została w brzmienie całości poprzez ustawienie przy chórze, z tyłu za orkiestrą.

 

Filharmonia Krakowska 220

 

Mnie w ujęciu słoweńskiej artystki najbardziej utkwiło w pamięci utrzymane w rytmie sarabandy ogniwo Fac ut portem. Znacznymi walorami artykulacyjnymi odznaczały się chóralne ustępy a cappella (przygotowanie zespołu przez Piotra Piwko, który wspomagał go swym tenorem). Wolałbym jednak, by przebiegowi muzycznemu nadano więcej fakturalnej przejrzystości, a także lekkości i elegancji z jaką Poulenc, będąc nieodrodnym twórcą francuskim, podchodził nawet do tematyki pasyjnej. Szczególna data koncertu, a więc pierwsza rocznica wybuchu wojny na Ukrainie sprawiła, że rozpoczął się on od odegrania hymnu tego kraju „Szcze ne wmerła Ukrajina”.

                                                                                  Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART