GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW cieniu nadchodzącej oraz upragnionej śmierci
Strona 2 z 3
Odznacza się ono rozległym ambitusem, wymagającym od śpiewaka wzniesienia się do rejestru tenorowego. Znalazło ono znakomitego odtwórcę w osobie Mariusza Godlewskiego, rozporządzającego głosem o znacznym wolumenie, nośnym i nasyconym alikwotami przydającymi mu szlachetnej barwy. W samym zakończeniu artysta stanął przed nie lada wyzwaniem przebicia się przez zmasowane orkiestrowo-chóralne tutti, któremu wszakże w pełni sprostał.
Dyrygent pokierował wykonanie tego utworu pewną ręką, kształtując potężne płaszczyzny dźwiękowe, w tym ustęp blachy z powodzeniem mogący stanowić ilustrację jakiejś filmowej sceny batalistycznej, co nie dziwi, skoro kompozytor zajmował się tym rodzajem twórczości. Po wojnie, zanim wyemigrował, Roman Palester mieszkał w Krakowie i wykładał w miejscowej uczelni.
Praca w Wolnej Europie sprawiła, że stał się wrogiem publicznym. Jako bezpaństwowiec na paszporcie nansenowskim we wrześniu 1983 roku otrzymał od władz PRL-u list żelazny na przyjazd do Krakowa, gdzie w Sukiennicach David Pituch z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego wykonał jego Concertino na saksofon altowy i smyczki, a w Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Tadeusza Strugały odbyło się prawykonanie innego utworu – Te Deum. W piątek natomiast na początek zabrzmiały wstęp i śmierć miłosna Izoldy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |