GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Łucja z Lammermooru” Donizettiego w Opéra de Nice
Strona 4 z 6
Jest to artysta doświadczony i mający już w swoim dorobku liczne inscenizacje w wielu prestiżowych teatrach, a przy tej okazji również współpracę z takimi mistrzami batuty jak Claudio Abbado i Riccardo Muti. Tym razem punktem wyjścia pracy Vizioliego stało się mocne podkreślenie, że to wykreowane w neapolitańskim Teatro San Carlo w 1835 roku dzieło (z opartym na powieści Waltera Scotta librettem Salvatore Cammarano) jest rodzajem manifestu Donizettiego na temat jego wizji romantyzmu.
Włoskiemu kompozytorowi udaje się w nim zachować idealną równowagę pomiędzy formą opery opartą na tradycjach z przeszłości i nowymi tendencjami, które Donizetti bezbłędnie sobie przyswoił. Mamy tu zatem tytułową bohaterkę, która desperacko walczy z rodzinnym i społecznym przymusem, uniemożliwiającym jej pełne przeżywanie miłości do wybranego przez nią mężczyzny.
Mamy wyimaginowany gotycko-romantyczny klimat Szkocji Waltera Scotta, z zasnutymi mgłą pejzażami, tajemniczymi zamkami czy przywołującymi dawne legendy fontannami. I wreszcie co bardzo istotne, Donizetti przywiązuje dużą wagę nie tylko do dramaturgicznej ewolucji samej akcji, ale także do psychologicznej przemiany głównych postaci. Otóż Stefano Vizioli wyraźnie postanowił w swojej inscenizacji owe składowe czynniki uszanować, wprowadzając zaledwie jedną innowację, którą jest osadzenie narracji w kontekście mieszczańskiego środowiska z dziewiętnastego wieku. Cała scenografia, autorstwa Allena Moyera, utrzymana jest w czarno-białych barwach. Według reżysera czerń ma symbolizować ciemny świat pozbawionej skrupułów i uciekającej się do przemocy władzy, zaś kolor biały kojarzy się Vizioliemu z naturą i tajemnicą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |