GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPartia symfonicznych szachów w pięciu podejściach
Strona 3 z 3
Ostatnia partia, zakończona matem, sytuuje się na choreograficznej szachownicy, a to za sprawą baletu Bohuslava Martinú Szach królowi H. 186 (jego dzieła na polskie estrady wytrwale wprowadzał Bohdan Wodiczko, w tym za dyrekcji w Filharmonii Krakowskiej w latach 50. ubiegłego wieku). Do jego prapremiery doszło dopiero pół wieku później od powstania w roku 1930, trudno więc orzec, na ile odpowiedzią nań była „Gra w karty” Igora Strawińskiego.
Oba utwory łączy neoklasyczna stylistyka, a więc w partyturach dominuje żywioł motoryczny, acz w przypadku czeskiego kompozytora w przejrzystej orkiestracji, zbliżając się pod tym względem do estetyki francuskiej Grupy Sześciu, co nie dziwi, skoro przebywał wtedy w Paryżu.
Mimo że kolejne części, których nazwy w polskim przekładzie zapowiadał Łukasz Borowicz, odtwarzają przebieg szachowego meczu, to muzyka nie posiada stricte ilustracyjnego charakteru. Do ciekawszych należy Taniec królowych w rytmie walca Boston oraz persyflażowa uwertura hiszpańska, częściowo kształtowana ściśle a battuta, a kiedy indziej ad libitum, bez udziału dyrygenta, pozostawiając swobodę muzykom, co stanowi niewątpliwy przejaw inspiracji praktyką jazzową. A jaki był ostateczny wynik? Otóż rozgrywka nie do końca została rozstrzygnięta, a dogrywka nastąpi za tydzień! Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |