GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZe Stanisławem Skrowaczewskim w tle
Strona 2 z 3
Bułgarski dyrygent Rosen Miłanow z dużą wrażliwością kształtował akompaniament, zachowując właściwe proporcje i dostosowując dynamikę orkiestry do solisty Andrzeja Wiercińskiego, który na większą dozę swobody pozwolił sobie dopiero w kadencji, skądinąd, wbrew panującym obyczajom epoki, autorstwa samego Mozarta, nie pozostawiającego ówczesnym wykonawcom okazji do własnego, improwizowanego wkładu.
Środkowe Adagio to właściwie zapowiadająca romantyzm scena dramatyczna, utrzymana w mollowej tonacji i w rytmie siciliany. Fortepian i orkiestra prowadzą poruszający dialog. Bardziej symfoniczne zacięcie artyści nadali rondu w tempie Allegro assai, skrzącemu się znacznym wigorem, choć w granicach klasycystycznego decorum czyli stosowności.
Skrowaczewski wielokrotnie wspominał, że pierwsze zetknięcie z muzyką Brucknera, które odmienić miało jego życie, było całkiem przypadkowe. Idąc ulicą w rodzinnym Lwowie, dobiegły go z otwartego okna dźwięki nieznanego dotąd utworu, nadawanego przez radio lub odtwarzango z płyty? Po powrocie do domu dopadła go gorączka i przez kilka dni nie mógł dojść do siebie. Jak się potem okazało, była to VII Symfonia E-dur tego kompozytora. Czy po jej piątkowym wykonaniu tego rodzaju doznanie udzielić się mogło obecnym na koncercie słuchaczom? Nie do końca. A więc bezpiecznie mogli powrócić do swoich domów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |