GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościProszę o dyskusje, a nie sprostowania
Strona 2 z 2
Tak więc w tej tanecznej instytucji do kontaktów z mediami służy asystent dyrektora. Byłem kimś takim w Operze Śląskiej, ale było to bardzo dawno. Gdybym odważył się napisać podobne sprostowanie, to albo mój dyrektor wyrzuciłby mnie z tego stanowiska, albo taki tekst wylądowałby w koszu. Przecież w tym najlepszym naszym zespole baletowym działa dyr. Paweł Chynowski, wybitny znawca nie tylko tej sztuki, ale również stylistyki, dobrych obyczajów i ortografii. Szkoda – bo pewnie zapracowany – że nie ułożył pani Boruckiej tego nieszczęsnego pisma.
A może zamiast spierać się o nieistotne aktualnie liczby cudzoziemców w zespole, lepiej przyjąć pogląd, że ich obecność w Balecie Narodowym powinna być wyjątkiem, a nie kadrową zasadą i podstawą, co mogłoby ewentualnie dotyczyć gwiazd, a nie również szeregowców. A może zamiast pisać bezsensowne sprostowania zająć się udziałem w dyskusji co zrobić, aby przyszłe kadry polskiego baletu ilościowo i jakościowo przewyższały przybyszów z zagranicy, zwłaszcza tych, których gdzie indziej nie przyjęto. Przy okazji dobrze przypomnieć, że Polki i Polacy w całej swej historii wiedli prym w sztuce tańca wśród narodów Europy i świata.
Trzeba by również podyskutować o profilu repertuarowym Polskiego Baletu Narodowego, tematyce jego spektakli, wątkach historycznych i współczesnych, proporcjach dzieł obcych i polskich w tym przysłowiowych Giselle i Don Kichotów zamiast Wesela w Ojcowie czy Pana Twardowskiego. Chyba, że będą to takie widowiska, jak Jezioro łabędzie czy Casanova w Warszawie Pastora/Chynowskiego. To – proszę bardzo, jest to jakaś droga. Oby własnymi siłami, z obmyślonym na nowo szkolnictwem, sprawną i dogłębną rekrutacją, promocją sztuki tańca w szeroko pojętych kręgach społecznych, z kultem dla naszej baletowej przeszłości i odważnym patrzeniem w przyszłość.
A nie pisanie – na poziomie asystentki dyrektora – buchalteryjnych wyliczeń wybitnej baleriny, zawartych w manifeście teatralnego managera, który z polską sztuką baletową i jej ludźmi ma do czynienia od dziecka, czyli od … epoki kamienia łupanego. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |