GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKultura, natura, chór
Strona 3 z 3
Zajmujemy się nimi, poświęcamy im dużo uwagi – tak samo jak drzewom i roślinności. Obserwujemy zmiany pór roku i każdy z nas umie przystosować się do nich. Niektórzy jednak pilnie uczestniczą w próbach chóru parafialnego, choć do tej muzyki podchodzą raczej z obowiązku, niż z pasji. W spektaklu Adama Sajnuka do pieśni przygrywa na ukulele miejscowy sklepikarz.
Z ust parafialnej organistki, która prowadzi ten zespół, padają niekiedy słowa przygany – „metodyści mogą sobie na takie śpiewanie pozwolić, ale nie my”. Muzyka jest darem (Boga?) – tłumaczy pani dyrygentka. Ale dziwna niechęć do metodystów jest bliźniaczo podobna jak u bohaterów cyklu o Ani z Zielonego Wzgórza. Nihil novi – można rzec.
Jednak w finale dramatu wraz z Emilką i jej teściową przenosimy się do świata zmarłych, którzy spoglądają z daleka na swe miasteczko i wtedy dopiero dociera do nas magia prawdziwego teatru. W owym „cofniętym filmie” wszyscy poruszają się jak w zapętlonych spektaklach Tadeusza Kantora, wchodzą, wychodzą, powtarzają do znudzenia te same słowa i czynności. Tu zaczyna się istotne uniwersum dramatu, oniryczne, transcendentne. I takie lubimy najbardziej. Kantor? Sajnuk? Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |