opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jak marnujemy talenty – Jerzy Fitelberg

 

To Fitelberg Quartet, zespół wybitnych instrumentalistów związanych ze środowiskiem krakowskim, którzy postanowili w roku 2022 powołać do życia tę grupę smyczkowców specjalnie na cześć Jerzego Fitelberga (a nie Grzegorza) i promować polską muzykę współczesną, oczywiście ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona kwartetu. Co więcej, jeden z członków zespołu, altowiolista Paweł Riess, podjął się pracy badawczej i dokumentacyjnej związanej z osobą Jerzego Fitelberga. Czy inicjatywa będzie miała długi żywot? Wydaje się, że wstępne warunki są spełnione, co wynika z poziomu dokonanego nagrania Kwartetu nr 4 nr 5. Są to pozycje trudne wykonawczo i dosyć skomplikowane percepcyjnie, ale zespół daje tutaj dowody najwyższych kwalifikacji muzycznych. Kwartet smyczkowy nr 4 powstał jeszcze przed wojną w 1936 roku i jest dziełem dramatycznym, miejscami wręcz agresywnym czy brutalnym dźwiękowo, napisanym dosyć gęsto, co sprawia wrażenie, że wykonuje go zespół większy niż kwartet. Czytając dołączoną do płyty książeczkę dowiadujemy się, że konstrukcyjnie jest to temat z siedmioma wariacjami zakończony fugą, jednak nie obyty z tym utworem słuchacz nie jest w stanie dosłuchać się wariacyjnego przekształcania początkowego tematu, tak bardzo skomplikowana i złożona jest faktura tego dzieła. Stylistycznie Kwartet nr 4 należy do nurtu neoklasycznego, niektórzy doszukują się tu pokrewieństwa z muzyką Paula Hindemitha czy Igora Strawińskiego, ale żadnego konkretnego punktu zaczepienia nie można tu dostrzec. Z kolei Kwartet nr 5 napisany w 1945 roku, choć także w środkowej części przyjął konstrukcję tematu z wariacjami, różni się znacznie charakterem od swojego poprzednika. Jest zdecydowanie lżejszy, mniej gęsto zinstrumentowany, miejscami taneczny (jakby w stylu Karola Szymanowskiego) i można tutaj doszukiwać się nawet ech polskiego folkloru – może kurpiowskiego. Nie ma wątpliwości, że obie nagrane pozycje to świadectwa wielkiego talentu kompozytorskiego. Świadkowie historii, Witold Lutosławski i Stefan Kisielewski, którzy zetknęli się w Paryżu z przebywającym tam czasowo Jerzym Fitelbergiem, odnieśli wrażenie, że mają do czynienia z artystą-wulkanem twórczości, który żyje samą pasją komponowania. Podobno codziennie wstawał o 6 rano i od razu przystępował do pracy. Wydaje się, że brak zainteresowania środowisk muzycznych w Polsce i nieobecność tego twórcy w programach koncertowych wynikały po części z jego „ideowej emigracji”, choć nie wszystkich kompozytorów mieszkających na obczyźnie nieobecność w kraju dotykała w równym stopniu. Nie wiemy również czy słynny ojciec Grzegorz Fitelberg, także po wojnie szef czołowych instytucji muzycznych, podejmował w tej kwestii jakieś działania. Zmarł w 1953 roku i o dwa lata przeżył swego uzdolnionego syna.

                                                                                        Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART