opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Operowy przełom roku w Pradze

Zaczęło się zupełnie przyzwoicie. Cyganeria dawana w przeddzień sylwestra była spektaklem tradycyjnym, zagranym z wszelkimi didaskaliami. No, może poza I i IV aktem, który według librecistów rozgrywa się w mansardzie, a reżyser Ondrej Havelka zlokalizował go w piwnicy (!), zresztą barwnie zaprojektowanej (Martin Čzerny), podobnie jak Cafe Momus, z bogactwem i urodą kostiumów autorstwa Jany Zborilovej. Jeśli dodać do tego świetnie grającą orkiestrę pod dyr. Jirego Šztrunca, włoskiego tenora Francesco Castoro (Rudolf), debiutującą w partii Mimi młodą, pięknogłosą ukraińską śpiewaczkę Ljudmiłę Korsun i jej czeską koleżankę Marię Fajtową (Musetta) – to możemy wspominać ten wieczór z arcydziełem Giaccomo Pucciniego na europejskim poziomie.

 

Gorzej, znacznie gorzej ma się rzecz z noworocznym spektaklem Sprzedanej narzeczonej Bedricha Smetany, której premiera odbyła się dopiero co w maju i powinna być zdjęta z afisza w miejsce klasycznej, możliwie bogatej wersji, bo to przecież czeska opera narodowa. Łatwo doradzać ten brutalny zabieg operowym braciom Czechom, gdy się jest bezradnym wobec idiotyzmów, na jakie pozwolono sobie ostatnio z moniuszkowską Halką na scenach Poznania i Warszawy. Mimo licznych protestów i opinii krytycznych Halka w reżyserii Passiniego w Poznaniu i Trelińskiego w Warszawie ciągle utrzymuje się na afiszu. Bowiem każdy pojedynczy widz jest godnym szacunku odbiorcą spektaklu, pełnym refleksji i trafności ocen. Natomiast tzw. publiczność, kierująca się zbiorowym brakiem rozumu, często klaszcze tandecie i bylejakości, chcąc za wszelką cenę być postępową, nowatorską, a nawet odkrywczą. Do tego dochodzi wdzięczność za często wysoki poziom muzycznego i wokalnego wykonania, mimo znoszenia reżyserskich koszmarów scenicznych. Tak właśnie było w noworoczny wieczór w Narodnim Divadle w Pradze. Brawurowa uwertura Sprzedanej narzeczonej pod dyr. Davida Šveca zabrzmiała pełnym blaskiem, wzbudzając entuzjazm na widowni. Potem było już coraz gorzej.

 

Urodzona w Czeskich Budziejowicach reżyserka Alice Nellis, starannie wyszkolona i wykształcona, postanowiła to arcydzieło czeskiej opery narodowej przedstawić poprzez pryzmat codziennej próby scenicznej (może nawet generalnej, nie jestem pewien). Więc chór chodzi po scenie w prywatnych ubraniach, niektórzy soliści spóźnieni, tłumaczą się obficie gestykulując, tenor występujący chyba gościnnie w roli Jenika witany jest szczególnie serdecznie, a jedna z artystek przyprowadziła na próbę swojego psa, który na szczęście nikogo nie ugryzł, nie szczekał, ani nie zapaskudził sceny.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART