GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSzkoda cię dziewczyno
Strona 3 z 3
Za takowy uznać można dialogi pomiędzy Zofią i Jontkiem, mówiącym gadką nie tyle góralską, ile śląską. To także, zwłaszcza w przerysowanym w drugiej części ujęciu roli Zofii (Magdalena Grąziowska), odwoływanie się do etiud aktorskich polegających na zwielokrotnionym okazywaniu uczuć głosem i ciałem. Gdy wyczerpuje się inwencja aktorów i reżyserki, sięgają po taniec jako jedną z najbardziej spontanicznych form ekspresji (choreografia Pawła Sakowicza).
Obok przywołanego już poloneza i mazura, to wyrażający szaleństwo Halki trans w jaki wpada, powtórzony następnie wraz z Tancerką i Jontkiem przed nowożeńcami już jako przejaw buntu. To do pewnego stopnia chocholi, będący wyrazem bezradności wobec odmowy Halki podporządkowania się melodramatycznej konwencji, a co za tym idzie stawiającej pozostałych w niezręcznej sytuacji, wreszcie z krzesłami w zastępstwie partnerów. Są to fragmenty najbardziej zapadające w pamięć.
Spośród aktorów na czoło wysunął się Roman Garncarczyk, potrafiący zaznaczyć z lekka ironiczny dystans wobec granej postaci Stolnika. A także bardzo dynamiczny Łukasz Stawarczyk jako Jontek oraz Alicja Wojnowska w rozbudowanej względem epizodycznej w pierwowzorze roli Dudarza, poruszająca się na koturnach i w nieco skarykaturyzowanej guni, oddająca głosem dźwięki instrumentu. Tym razem dopatrzyć się w tym można nie tylko genderowej gry, ale nawiązania do operowej konwencji tzw. ról en travesti czyli męskich, obsadzanych przez kobiety (np. Mozartowski Cherubin czy Gounodowski Siebel). Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |