opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 674-67a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

95 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Orkiestra głosów ludzkich

Z pozoru, bo wiadomo, że śpiew chóralny w kościele miał i ma sporo do zdziałania, ale Andrzej Koszewski podkłada pod łacińskie teksty brzmienia bardzo fantazyjne i nietypowe. W utworze Angelus Domini kompozytor poświęca strofy „ora pro nobis” polskiemu papieżowi Janowi Pawłowi II, a następnie możemy wysłuchać zbliżonych do eksperymentu trzech części Mszy łacińskiej Kyrie, Sanctus Agnus Dei. Nie zabrakło też eksperymentów w czystej postaci, kiedy twórca bierze na warsztat włoskie określenia wyrazowe i intepretacyjne, jak ruchliwość (Canta-move), płynność (Flusso-riflusso) gdzie wręcz wprowadza słowne igraszki brzmieniowe (furrrrioso poco-poco-poco), by wreszcie zabawiać się w części Ostinato powtarzaniem zarówno tego słowa, jak i różnych konstrukcji melodyczno-rytmiczno-harmonicznych. Przy całej różnorodności prezentowanego repertuaru powstającego od roku 1960 aż do 1992, zachowany jest lekki i swobodny tok narracji muzycznej, tryskające pomysłowością epizody i łatwość w rozwiązywaniu problemów fakturalnych. Chór, który podjął się nagrania tych wszystkich utworów miał tu rzeczywiście sporo do roboty, ale na szczęście wysiłku nie można dostrzec, głosy są wyrównane, intonacja bezbłędna (z wyjątkiem partii gwizdanych), emisja swobodna i prawidłowa. Wszystkich utworów słucha się z dużą przyjemnością zwłaszcza, że chóralistyka jest wciąż u nas na marginesie życia koncertowego. Mowa tu oczywiście o muzyce przez duże M, która stanowi koronę tzw. sztuki wyższej. Ciekawy  i kompetentny jest też obowiązkowy komentarz wydrukowany przy okazji płyty przez dr Macieja Negreya, który nie pożałował miejsca także na krytyczną ocenę rzeczywistości kulturowej, choć w niej powstawały i powstają takie dzieła, jak nagrane na płytę. Pisze m.in., że urodzony w 1922 roku Andrzej Koszewski należy do pokolenia, które wydało na świat najwybitniejszych twórców muzyki współczesnej i zaraz dodaje, że „wielkie nazwiska są średnio znane fanom popkultury, co to elektryzują się niusami na temat nowego koloru włosów kolejnej partnerki bohatera modnego serialu". A dalej ubolewa nad „brakiem dbałości i pietyzmu dla sztuki i jej twórców", co odnosi się do współczesnych kompozytorów, o których po śmierci niemal zupełnie zapomniano – Andrzej Koszewski zmarł w 2015 roku. I kończy swój esej apelem: „byśmy nie zamknęli się przed (muzyką Andrzeja Koszewskiego) w mało wyszukanym hałasie współczesnego świata”. Amen.

                                                                                             Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART