GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMefisto w aktorze, Orfeusz w piekle
Strona 2 z 2
Postać niemieckiego aktora Hendrika Höfgena, bohatera książki Klausa Manna, jest tylko pretekstem, by powiedzieć o aktorach w Polsce, w trudnym czasie, kiedy każdy świadomy obywatel (w tym także aktor) powinien reprezentować sobą jakąś drogę i poglądy społecznie użyteczne. W przedstawieniu właściwie nie istnieją realia Niemiec, w których Hitler w sposób legalny zdobywa urząd kanclerza, są natomiast uwidocznione symbole polskie w mnogości biało-czerwonych barw i wielkim napisie POLSKA w głębi sceny. Każda litera tego słowa jest omawiana jako składnik miłości do Ojczyzny, zaś kończące „A” to „Amen”.
Aktorom wyznaczono jednak skomplikowane, bo dwoiste zadania. Najpierw w zbiorowym porywie opozycyjnego zaangażowania przyrzekają głośno, że nigdy już nie dadzą się nabrać na powtarzanie mowy nienawiści serwowanej nieustannie z mediów, i „nigdy nie podadzą ręki Jackowi Kurskiemu”, a później po kolei ze zbolałymi minami dokonują klasycznej samokrytyki, że jednak służyli swoimi twarzami i talentami w obrazoburczym spektaklu Klątwa.
Przepraszają, kajają się i udają wstyd. To są oczywiście wszystko zagrania z pół żartem, pół serio, jak w kabarecie. Ostatni raz Kankan jest odtwarzany już bez tanecznych podrygów. Aktorzy, choć są tylko aktorami, to jednak służą opinii społecznej na scenie Teatru Powszechnego, „teatru, który się wtrąca”. Takie jest nieustające motto, zaczerpnięte z tekstu pierwszego dyrektora placówki Zygmunta Hübnera. Tej maksymie scena i grający na niej artyści starają się być wierni. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |