opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




6 grudzień 2022       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Luterskie requiem

Z dwóch obliczy niemieckiego symfonika: akademika i tragika, czego emblematycznym przejawem są dwie uwertury biorące od tego swe nazwy, Adamus zdecydowanie postawił na to pierwsze, a przecież kompozycja niewolna jest od pierwiastka natury wzruszeniowej. Więcej ożywienia wprowadzili dopiero wyborni soliści. Przede wszystkim Thomas Hampson, który ma więcej do zaśpiewania, choć kto wie, czy Brahms, gdyby zdawał sobie sprawę, że będzie miał takiego odtwórcę tej partii, to nie zakroiłby jej na większą skalę.

 

Capella Cracoviensis 6

 

Artysta dysponuje nośnym barytonem o znacznym wolumenie, który, mimo upływu lat, zachowuje blask, wypełniając sobą przestrzeń koncertowego audytorium, ledwie się w nim mieszcząc (poprzednim razem zetknąłem się z tym przed laty w przypadku występu Haliny Łukomskiej). Swoboda i pełne panowanie nad głosem pozwalają natychmiast powściągnąć nawet drobne zadrżenie emisji. Zwraca uwagę znakomita artykulacja, polegająca między innymi na intonacji w dynamice piano i stopniowym rozszerzaniu dźwięku. 

 

Capella Cracoviensis 7

 

Szczególnie walory te znalazły odpowiednie zastosowanie w ustępie o większym zacięciu dramatycznym jakim jest Denn wir haben hier keine bleibende Statt (Albowiem nie mamy tu miasta trwającego). Izraelski sopran Chen Reiss potrafi prowadzić kantylenową frazę na długim oddechu, a kompozytor stawia wymagania quasi-instrumentalne, stąd niewielki rozmiarami ustęp jest nie lada wyzwaniem dla śpiewaczki, której nie zawsze ułatwiali zadanie instrumentaliści z sekcji drzewa. Kameralny skład chóru pozwolił na większą elastyczność w zakresie podawania tekstu oraz kształtowania dynamiki, czego przejawem było eteryczne pianissimo na wstępie. Aliści, w potężnych fugach w częściach drugiej i szóstej zwielokrotniona obsada przydałaby im większego blasku. Orkiestra Capella Capellæ Cracoviensisń gra na instrumentach historycznych, a więc dopełnieniem stylowości było zastosowanie jej niemieckiego układu na estradzie, z symetrycznie rozmieszczonymi pierwszymi i drugimi skrzypcami po obydwu stronach dyrygenta.

                                                                         Lesław Czapliński

Fotografie: Filip Adamus 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART