opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Luterskie requiem

Hamburczyk Johannes Brahms, jak przystało na północne Niemcy, z metryki był luteraninem, choć w dojrzałym wieku stał się raczej agnostykiem. A zatem w swoim Niemieckim requiem do słów Pisma Świętego op. 45 wykorzystał dobrane przez siebie samego wersety z biblijnych przekładów Martina Lutra. Jest to utwór wyrosły z ducha protestanckiego, surowego przeżywania wiary. Stąd uprzywilejowana rola chóru czyli zboru zjednoczonego w śpiewie na chwałę Pana.

 

Capella Cracoviensis 4

 

Dominuje postawa pietyzmu, a więc skupienia, oraz klimat modlitewnej medytacji, a nie spektakularnej dramaturgii czy retorycznych gestów muzycznych. Brahms nie posiadał doświadczeń na polu opery, choć przymierzał się do skomponowania Rinalda, czego ostatecznym efektem stała się tak zatytułowana kantata. Nie miał zatem pokusy odwoływania się do tego rodzaju praktyk czy przenoszenia rozwiązań z tamtego rodzaju artystycznego.

 

Capella Cracoviensis 5

 

Podczas krakowskiego wykonania Niemieckiego requiem 30 października z udziałem zespołów Capellæ Cracoviensis: orkiestry i chóru, prowadzący je Jan Tomasz Adamus przyjął raczej rolę celebransa niż kapelmistrza żądnego zewnętrznych efektów obliczonych na tani poklask. Czyli w polskich realiach owację na stojąco. Z tego powodu odłożył batutę i kształtował rozwój w długich przebiegach i majestatycznych tempach. O ile sprawdzało się to w dwóch pierwszych ogniwach: Selig sind, die da Leid tragen (Błogosławieni, którzy się smucą), oznaczonym jako Andante meno mosso con espressione, oraz z lekka marszowym Denn alles Fleisch, es ist wie Gras (Bo każde ciało jest jak trawa), to brak większego zróżnicowania w tym zakresie w dalszych skutkował, że od jakiegoś momentu zaczęło się wkradać odczucie pewnej monotonii.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART