GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Wesele Figara” w Opéra de Saint-Etienne
Strona 3 z 4
Co ciekawe, po przerwie cała scenografia podlega obrotowi o sto osiemdziesiąt stopni, ukazując piękną salę recepcyjną, której pokryty gęstym zielonym bluszczem fronton zostanie w ostatnim akcie otoczony osadzonymi w dużych donicach jabłonkami. W tym budowanym z przymrużeniem oka obrazie mamy zawartą wyraźną aluzję do rajskiego ogrodu i zakazanego owocu, szczególnie w wymownej scenie, kiedy kolejni bohaterowie zawieszają z powrotem na drzewie nadgryzione już jabłka, jakby w geście wyrażanej skruchy za popełnione grzechy.
Żartobliwe nawiązanie do biblijnego epizodu wzbogaca też finał opery, podczas którego na szczycie wspomnianej ściany roślinnej ukazują się w szczelinach nagie torsy Adama i Ewy. Tym razem to jednak Adam podaje Ewie jabłko, co może stanowić symboliczną manifestację kończącej operę ogólnej zgody. W tak nakreśloną wizję reżysera adekwatnie wpisują się dzisiejsze stroje codziennego użytku (poza bardziej wykwintnymi ubiorami Hrabiny i Marceliny) autorstwa Eriki Carretty oraz starannie przez Delverta ustawiona gra aktorska, zarówno w scenach zbiorowych, jak i w bardziej kameralnych epizodach.
Wreszcie interesującym pomysłem jest wprowadzenie na scenę niemych postaci, niejako zapowiadających mające zaraz się rozegrać sytuacje. Mocną stroną nowej realizacji dzieła Mozarta jest trafnie dobrana i świetnie ze sobą współpracująca obsada solistów. W tytułowej roli dysponujący gęsto nasyconym i donośnym barytonem o wyrazistych konturach Jean-Gabriel Saint-Martin imponuje idealnym wyczuciem mozartowskiego stylu i celowym doborem środków aktorskich. Już słynna aria z pierwszego aktu: „Se vuol ballare”, kiedy wzburzony Figaro zapowiada skuteczną obronę swojej narzeczonej przed niecnymi zamiarami Hrabiego, czy w przeklinającej ród niewieści arii „Tutto è disposto” z aktu czwartego Saint-Martin daje popis nieprzeciętnej sztuki wokalno-scenicznej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |