opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Papiez 131-48.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zawodowi miłośnicy muzyki

Z kolei wiersz Rumiego, którego poezje wykorzystał Szymanowski w przywołanej symfonii, pojawia się u Jenkinsa w szóstym ogniwie Now my life is only weeping, a fragment z sumeryjskiego Gilgamesza w dziewiątym Are you list out in darkness. W jedenastym Fac, ut portem Christi mortem śpiewowi chóru a cappella towarzyszy jedynie dźwięk riqu, bliskowschodniego tamburynu. Wszystko to dostarcza kolorytu lokalnego dla wydarzeń przywołanych przez Biblię oraz hymn przypisywany Jacopone da Todi. A zatem Stabat Mater jest ponowoczesnym utworem ekumenicznym, odwołującym się do różnych wyznań (Miriam czczona jest w islamie jako matka proroka Isy i Koran poświęca jej więcej miejsca niż Ewangelie), języków (obok łaciny, w której napisany został wspomniany hymn, także angielskiego oraz greki, hebrajskiego, aramejskiego arabskiego i perskiego) oraz kultur muzycznych.

 

Karl Jenkins 2 

  

Odznacza się przystępnym językiem muzycznym, w znacznej mierze wywodzącym się z późnego romantyzmu, jakby przed datą jego powstania, a więc rokiem 2008, nie zdarzyły się serializm i postserializm, sonoryzm czy spektralizm. Z bliższych nowoczesności w skrajnych częściach: Cantus lacrimosus oraz Paradisi Gloria dają znać o sobie pewne reminiscencje technik repetytywnych oraz prymatu czynnika rytmicznego właściwego dla stylu kompozytorskiego Orffa (też Carla). W finale powraca też złowieszczy motyw fanfarowy z Sancta Mater, kojarzący się raczej z wizjami Sądu Ostatecznego z mszy żałobnych. Głos Anny Kowalskiej-Pawlikowskiej najpełniej ujawnił swoje walory brzmieniowe w Ave verum. Wystąpiły połączone chóry: z kościoła św. Bartłomieja z Meggen w Nadrenii Północnej-Westfalii (jego chórmistrz Harald Jüngst wykonywał jednocześnie partię organów) i Kantorei Sankt Barbara (krakowskiego kościoła obok mariackiego, tradycyjnie stanowiącego niemieckie duszpasterstwo), obchodzącego dwudziestodwulecie działalności, oraz orkiestra l'Estate Armonico, zasilona przez innych muzyków z podwawelskiego grodu. Całość z dużą kompetencją poprowadził Wiesław Delimat. Do wykonawców omawianego koncertu w pełni znajduje zastosowane motto, umieszczone przez Beethovena na rękopisie jego Missy solemnis: Niech myśl z serca płynąca znów do serc powraca, albowiem grają i śpiewają ku radości ludzi i chwale muzyki, tym razem nazajutrz po jej dniu, 2 października w krakowskim kościele jezuitów.

                                                                    Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART