GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSzopka polityczna rodem z Pipidówki albo innych Mościsk
Strona 2 z 3
Inscenizacja odwołuje się do ponowoczesnej polistylistyczności, którą kiedyś nazwanoby eklektyzmem tout court. Rozpięta jest pomiędzy różnymi rejestrami stylistycznymi: dominującym farsowym, ale można też odszukać się odniesień do politycznej szopki, a nawet telenowel.
A wszystkim tym zdaje się rządzić nadrzędna zasada montażu, między innymi za sprawą zmian oświetlenia (Monika Stolarska). Ekspresyjne operowanie nim oraz efektami akustycznymi (Jacek Sotomski) wprowadza momentami pierwiastek lirycznego oniryzmu, a więc też baśniowej proweniencji. Zarazem podkreślony zostaje umowny charakter gry, skoro Petronela, siostra głównego bohatera, zwraca się do maszynistów sceny, przestawiających dekoracje: „Panowie, nie możecie się pośpieszyć?“. Skoro wielu bohaterów aspiruje do już wtedy przebrzmiałego szlacheckiego sarmatyzmu, to nie mogło zabraknąć rytmów polonezowych, rozbrzmiewających w dwóch kulminacjach. Pierwszej do parafrazy tego Szopenowskiego As-dur, drugiej, finałowej do oryginalnego nagrania Moniuszkowskiego z Halki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |