opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

109 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Poprawianie Bachów i Mozarta?

Można sobie, przy dużej dozie fantazji, wyobrazić, że gdyby Mozartowi, albo obu Bachom powiedzieć, że mają tak zagrać swoje koncerty, aby publiczność się rozbawiła i pośmiała, to oni zrobiliby coś podobnego. Po prostu Marcin Masecki, jeśli w przypływie weny improwizatorskiej dodaje coś do partii fortepianu w rzeczonych koncertach, to czyni to bez typowego swingowania, raczej ozdabia, uzupełnia wolne przestrzenie muzyczne o całkiem normalne w tym utworze „palcówki", ćwiczenia gam i pasaży. Nie niszczy to tkanki utworu, nie wprowadza elementów zdecydowanie obcych (poza niewielkim fragmentem kadencji w XIII Koncercie fortepianowym C-dur Mozarta, gdzie pianista stworzył coś na kształt hiszpańskiego bolera).

 

Masecki 2

 

Raczej ubarwia i dokonuje zabawnych chwytów formalnych, w typie przypadkowej pomyłki, czy jakiegoś odstępstwa uzasadnionego np. luką w pamięci, co słuchacz natychmiast wychwytuje, ale nie czyni z tego powodu zarzutów artyście, bo wie, że to rodzaj żartu, rozładowania napięcia, celowo wprowadzonego „przystanku”. Ciekawe jest też odrębne potraktowanie każdego z wykonywanych koncertów w użyciu wprowadzanych elementów improwizacyjnych. Inaczej jest w trzyczęściowym Koncercie E-dur J. S. Bacha, który ma silnie akcentowany rytm i wyraźnie polifoniczną strukturę. To zdecydowane „przybijanie" dwudzielnego metrum pomaga w dodawaniu tryli i pasaży dopisanych do oryginalnej partytury, zwłaszcza przy graniu repetycji, które nabierają wzbogaconego, prawie wirtuozowskiego charakteru Bachowskiej parafrazy. Inaczej w preklasycznym i nawet preromantycznym Koncercie c-moll C.P. E. Bacha, gdzie wprowadzane improwizacje mają charakter bardziej kantylenowy, ale także nie stricte jazzowy, a jeszcze inaczej w Koncercie C-dur Mozarta, gdzie do każdej części utworu dodawane są różne minikadencje, prawie zawsze z umiarem i w dobrym guście. Trzeba jeszcze podnieść profesjonalizm zespołu instrumentów dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, która z niezmąconym poczuciem ładu i szacunkiem dla kompozytora wykonuje zapisaną w nutach partię, „puszcza mimo uszu" wprowadzane innowacje i podejmuje we właściwym momencie swoją normalną narrację muzyczną w zgodzie z solistą. Marcin Masecki, który jak sam przyznaje stoi na dwóch nogach, jednej klasycznej a drugiej jazzowo-improwizowanej, nie wygląda na zdecydowanego burzyciela klasyki. Jest raczej ostrożnym eksperymentatorem, ale wyraża pogląd, że towarzysząca mu orkiestra też mogłaby w niektórych momentach poddać się zapałowi improwizowania, czy to solistycznego, czy grupowego, co już chyba wymagałoby uprzedniego rozpisania odpowiedniej partytury. Na płycie wydanej przez WOK orkiestra MACV gra „jak pan Bóg przykazał" i to chyba jednak dobrze. Jeszcze się taki nie urodził, który by Mozartowi albo Bachowi „w szkodę" wchodził.

                                                                                  Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART