GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFestiwal w Salzburgu 2022: „Die Zauberflote” („Czarodziejski flet”)
Strona 3 z 3
Jest to zresztą już zaznaczone u Mozarta i Schikanedera. Kluczowe są słowa, wypowiedziane do Sarastra, gdy w finale I aktu przyznaje, że chciała się sprzeciwić jego woli i uciec. „Die Wahrheit! Die Wahrheit!” czyli „Prawda! Prawda!”. Oto jest coś najbardziej wartościowego, a co nazywamy ODWAGĄ CYWILNĄ. Można by długo opisywać cudowne meandry akcji wymyślone przez reżyserkę, Lydię Steier, ale nie jestem w stanie dorównać jej inwencji.
Trzeba zobaczyć przedstawienie, które jest mikrokosmosem życia. Zwrócę tylko uwagę na istotną rolę Trzech Chłopców z Wiener Sangerknaben. Wsród śpiewaków – to jednak opera – absolutną palmę pierwszeństwa dzierżyła Regula Muhlemann jako Pamina. Głos pełny i czysty jak dzwon Bazyliki Świętego Piotra, frazowanie niebiańskie.
Aktorsko cudownie wzruszająca: delikatna i silna zarazem tak jak tylko potrafią mądre kobiety. Do tego cudownie piękna jak obraz Madonny włoskich mistrzów (niech mi wybaczy jeśli takich porównań nie lubi, bo jest n.p. feministką). Świetny Papageno, Michael Nagl, który zdobył serca publiczności. Brenda Rae jako Królowa Nocy – niech mi wybaczą twórcy Festiwalu – swoim piszczącym głosem kojarzyła mi się z rozwścieczoną myszą z koloraturą. Były takie na płytach: Erika Koeth, Roberta Peters, Karin Oth. Brawa dla Tamina. Zagrał na scenie Mauro Peter, ale był chory, więc zastąpił go śpiewający z proscenium David Fischer. Wyrazy podziwu i życzenia wielkiej kariery! Tegoroczny Die Zauberflote to był kobiecy spektakl. Dyrygowała z precyzją i wdziękiem Joana Mallwitz. Gratuluję Paniom. Ale czy eliminacja mężczyzn prowadzi do szczęścia ludzkości? Śmiem wątpić. Piotr Nędzyński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |