GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTo idzie europejska młodość
Strona 2 z 3
Ale już drugi utwór wprowadził nas na szczyty muzycznej wirtuozowskiej ekwilibrystyki. W Koncercie fortepianowym Maurycego Ravela z bardzo sprawnym solistą Francesco Piemontesi uderzała mocno akcentowana perfekcja rytmiczna wywodząca się z podpatrywania orkiestrowych utworów George'a Gershwina.
Część drugą Adagio assai można było uznać za klasycyzującą groteskę jakiejś wiejskiej serenady, ale już ognisty i wybuchowy finał Presto zawierający mniej cech jazzujących, a więcej francuskiego modernizmu pobudzał muzyków do zbiorowej aktywności i emanacji siły. Po przerwie muzycy kierowani pewną i wymagającą ręką doskonałego kapelmistrza Gianandrea Noseda oddali się zupełnie duchowi szalonego walca.
Dwa ostatnie utwory, a więc Suita z opery Ryszarda Straussa Kawaler srebrnej róży oraz poemat choreograficzny La Valse Ravela wywoływały za każdym razem wybuchy entuzjazmu na widowni. To, co obaj kompozytorzy zrobili z rytmami walców, głównie wiedeńskich przechodziło ludzkie oczekiwanie, bo były to epizody zagrane przez ten olbrzymi zespół na granicy słyszalności, jak i niesamowitego forte. Muzyczna narracja prowadząca przez paroksyzmy tanecznych zrywów i łagodnych muśnięć smyczków przyprawiała o zawrót głowy. Słuchając tej muzyki nie było wiadomo, co należy bardziej podziwiać, czy talent kompozytorów, czy przygotowanie orkiestry, czy wyrafinowaną interpretację dyrygenta, czy temperament muzyków grających solówki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |