opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Telemann burleskowy i Bach fałszywie włoski

Na zakończenie festiwalu Królewskie Arkady Sztuki odbył się koncert nie w Arkadach Zamku Królewskiego, ale w Sali Senatorskiej, gdzie akustyka nie nadaje się do koncertów ze względu na zdradliwy pogłos, za to miejsce posiada niesłychanie bogate zdobnictwo. Tutaj udało się jednak urządzić koncert muzyki barokowej dwóch najbardziej wybitnych, wręcz pomnikowych postaci – Bacha i Telemanna. Dyrygent zespołu Warsaw Camerata Paweł Kos-Nowicki w krótkim słowie zwrócił uwagę, że z tym Bachem to różnie bywało. Wielkość Jana Sebastiana została dostrzeżona dopiero po jakimś czasie. Wcześniej mówiono, że Bachowie, to bardzo zdolni bracia, a ich ojciec też ponoć niczego sobie.

 

Wos,Telemann 1

 

Dziś synami Bacha Jana Sebastiana zajmujemy się umiarkowanie, a hołdy składamy Kantorowi z Lipska. Właściwie to o mały włos Jan Sebastian zostałby kompozytorem polskim, gdyby nasz król August Mocny Sas mniej zajmowałby się łamaniem podków, a bardziej gustował w muzyce religijnej. Wszak to właśnie o stanowisko na jego warszawskim dworze ubiegał się Jan Sebastian i nawet, choć sam był protestantem, napisał dla króla mszę łacińską, absolutne ponadczasowe arcydzieło. Są nawet u nas muzykolodzy, którzy twierdzą, że król Bachowi to stanowisko przyznał, tylko jakoś drogi Jana Sebastiana nie poprowadziły na polski dwór. Może pensja była za niska? Któż to może wiedzieć. Nikt też nie wie, dlaczego kantatę, którą wykonała orkiestra Kosa-Nowickiego wraz ze znakomitą sopranistką Joanną Woś, Bach napisał do tekstu włoskiego. Może szukał także posady w Italii? Ponoć jednak dał się nabrać, bo tekst kantaty Non sa che sia dolore (Nie zna ten co cierpienie) napisał ktoś słabo znający język Dantego. Narobił błędów gramatycznych, ale w śpiewie to nie przeszkadza, co udowodniła zaproszona sopranistka. Kantata składała się z instrumentalnego wstępu czyli Sinfonii oraz dwóch recitatiwów i dwóch arii, smutnej i wesołej. Joanna Woś, swym wspaniałym głosem, który z łatwością wybijał się ponad orkiestrę barokową, z natury trochę cichszą od współczesnej, śpiewała pokazując radość muzykowania. Przed tym finałowym utworem orkiestra wykonała bardzo popularną Bachowską II Suitę orkiestrową h-moll z udziałem fletu, tyle tylko, że w programie nie podano nazwiska solistki, która bardzo sprawnie poradziła sobie ze swoją partią mimo szybkiego tempa narzuconego przez dyrygenta. A były tu bardzo znane części, często nadawane przez radio i będące podstawą licznych przeróbek, jak MenuetBadinerie. Koncert muzyki barokowej zaczął się satyryczno-groteskową Suitą Georga Philippa Telemanna Burleska o Don Kiszocie (z francuskim tytułem Burlesque de Quixotte). Poznaliśmy utwór przedstawiający w żartobliwy sposób rozmaite przygody rycerza z La Manchy i jego giermka Sancho Pansy.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART