GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMaria Joao Pires dotarła do Warszawy
Strona 2 z 2
Gdy spytaliśmy znanego muzykologa prof. Szymona Paczkowskiego, czy to było opracowanie, czy oryginał wolnej części Adagio z Koncertu d-moll? Odpowiedź brzmiała: Nuty były te, co trzeba, tylko instrumenty inne. Zrozumiałam, że jednak było to przełożone z dwojga skrzypiec na współczesny fortepian. Czy to źle, że sala zastygła w podziwie? Po przerwie orkiestra z Trevorem Pinnockiem pokazała nieznaną szerszemu ogółowi II Symfonię Charlesa Gounoda.
Przepaść dzieląca ten utwór od poprzednich była dosyć wyraźna, choć nie da się nic ująć kwalifikacjom orkiestry, w której część instrumentalistów posiada narzędzia do wykonawstwa „historycznie poinformowanego”, np. bezwentylowe waltornie. W utworze tym doszukiwałam się cech „prawdziwego” Gounoda, tj. autora romantycznej opery Faust i pewnego przywiązania do kultury niemieckiej.
Wszak to on dał się uwieść Mendelssohnowi z jego miłością do Bacha, zaś jednym z jego słynniejszych osiągnięć było dopisanie górnego głosu Ave Maria do pierwszego Preludium z Das Wohltemperierte Klavier. W pierwszej części Symfonii kompozytor zawarł więc „wypisy” z Beethovena i Schumanna, druga Larghetto jednak zbliżyła nas do lirycznego zachwytu rzeczonego Fausta, gdy ujrzał dom Małgorzaty – Salut, demeure chaste et pure. W trzeciej w Scherzu przenieśliśmy się jakby do karczmy, gdzie Mefisto zaklina wino i śpiewa satanistyczny hymn o złotym cielcu Le veau d'or. Ale największe było zaskoczenie w tanecznym i skocznym Finale, bo wydawało się, że kompozytor skorzystał z ukraińskiej melodii ludowej A mi proso sijali, sijali. Różnymi drogami chodzi muzyczne natchnienie. Koncert szwajcarskiej orkiestry z Bazylei zostawił jak najlepsze wrażenie. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |