GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFestiwal w Salzburgu 2022: wieczór Bartoka i Orffa
Strona 3 z 3
Tematem „De temporum fine comoedia” jest Sąd Ostateczny. Autorem libretta łączącego kilka języków: starożytną grekę, łacinę i niemiecki, jest sam kompozytor. Idea dzieła odzwierciedla zapatrywania religijne Carla Orffa, wywiedzione z teologii Oryginesa z Aleksandrii, żyjącego na przełomie II i III wieku. Uważał on, że na Sądzie Ostatecznym Bóg przebaczy wszystkim, bo jest Miłosierdziem, a więc nawet najgorsi zbrodniarze zostaną ułaskawieni.
Nie jestem biegły w teologii ( nie można znać się na wszystkim), nie wiem więc co na to współczesne kościoły chrześcijańskie. Ale myśl, że Hitler, Goebbels, Himmler, Goering et consortes zostaną zbawieni wydaje mi się osobliwa i kojarzy mi się z dość niewątpliwymi związkami Orffa z nazizmem. Zostawmy jednak historię, bo w dziele Orffa końcowa katharsis to przyznanie się samego Lucyfera do win przed Bogiem i uzyskanie przebaczenia oraz powrót do roli zgodnej z jego imieniem, czyli „Niosącego Światło”.
Przebaczenie uzyskują też przywędrowujący dość niespodziewanie z opery Bartoka: Judith (ona nie wiem za co, chyba za ciekawość) i potwór Sinobrody. Inscenizacja jest znowu ciemna i ponura. Niestety tym razem muzyka nie rozświetla krajobrazu, bo poza tym, że jak to u Orffa, bywa porywająca rytmem, też jest jednostajnie monotonna i depresyjna. Nie ma tu istotnych partii solowych. Przyjmuję na wiarę, że tego dzieła lepiej niż na Festiwalu w Salzburgu wykonać się nie da. Wystąpili: musicAeterna Choir, BachChor Salzburg oraz Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor. W obu operach grała olśniewająco Gustav Mahler Jugendorchester. Dyrygent Theodor Currentzis zasługuje na najwyższe pochwały. Piotr Nędzyński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |