opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




7 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Salzburgu 2022: wieczór Bartoka i Orffa

Na jej stanowcze żądanie Sinobrody daje jej klucze do tajemnych drzwi, za którymi mieszczą się: izba tortur, zbrojownia, skarby, przepiękne klejnoty, widok na ogród i na ziemie będące jego własnością. Wszystko splamione jest krwią. Sinobrody wzbrania się przed otwarciem kolejnych, siódmych drzwi, ale wreszcie ulega żądaniu małżonki. W ostatniej izbie są skrwawione i martwe zwłoki poprzednich trzech żon. Sinobrody wyjaśnia, że pierwsza była jego Porankiem, druga Południem, trzecia Zmierzchem, a sama Judith ma być jego Nocą.

 

Salzburg 2

 

Trudno o bardziej ponurą i pesymistyczną historię, która przyprawia o depresję pomimo bogactwa i piękna muzyki Bartoka. Twórcy zdają się nam ukazywać libretto oczami Judith. Nie sądzę jednak, żeby przeżyła katharsis, tak jak i ja jako widz nie przeżyłem. Wszyscy pozostaliśmy w niemym przerażeniu.  Rozwiązanie przyjdzie dopiero na końcu drugiego członu wieczoru, a więc w dziele Orffa.

 

Salzburg 3

 

Inscenizacja jest do bólu oszczędna, ale tym silniej działająca na zmysły, budząc zgrozę i klaustrofobię. Jesteśmy w absolutnych ciemnościach, rozświetlanych tylko blaskiem płomieni układających się w różne znaki, z których najbardziej charakterystycznym jest pojawiający się pod koniec znak-słowo: ICH, czyli po niemiecku JA. Czy to ma być symbol absolutnego egocentryzmu i egoizmu bohatera? Fenomenalną odtwórczynią partii Judith była obdarzona mocnym jak skała i pięknym sopranem dramatycznym młoda Litwinka Ausrine Stundyte, którą w ubiegłym roku podziwiałem jako tytułową Elektrę w operze Richarda Straussa. Baryton Mika Kares jako Sinobrody śpiewał znakomicie, ale przy TAKIEJ partnerce był na drugim planie. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART