opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




7 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Upiorna mara z piekła rodem…“

Być może to właśnie skłoniło Czerniakowa do umniejszenia tej postaci w przygotowanej przez siebie inscenizacji? Kostiumy Jeleny Zajcewej sytuują akcję w bliżej nieokreślonej współczesności. Kierownictwo muzyczne spoczęło w rękach Oksany Łyniw, pierwszej kobiety stającej za dyrygenckim pulpitem w tamtejszej otchłani mistycznej. Ukraińska artystka zrezygnowała z opracowanej przez samego kompozytora w późniejszych latach modulacji, pozwalającej płynnie przejść od uwertury do samej akcji i oddzieliła ją wyrazistą pauzą generalną. Podobnymi modulacjami połączył on akty w jedną nieprzerwaną całość, graną odtąd bez antraktów. A zatem zabrakło mi nadania przebiegowi muzycznemu większej zwartości, wskutek czego obok momentów prawdziwie porywających od czasu do czasu wkradały się do niego pewne dłużyzny.

 

Hollaender 3

 

Wagner bowiem nie był melodystą jak Rossini przed nim, albo Dvořák po nim. Kiedy złożył udaną, to eksploatował ją do granic możliwości, wprowadzając wielokrotnie powtórzenia. W przypadku tego wykonania technika motywów przypominających mogła wydać się zbyt natrętną. Prawdziwe ciarki zaczęły tego wieczora przebiegać po plecach dopiero od wejście Holendra do domu Dalanda i jego duetu z Sentą, którym głosów i postaci użyczali Thomas Johannes Maier i Teige. W dziele tym dają jeszcze znać o sobie inspiracje kompozytora włoską operą, wyniesione z czasów kierowania teatrem w Rydze, co bezpośrednio poprzedziło jego powstanie. Wspomniane pojawienie się Holendra w domu Dalanda zapowiada bezpośredni cytat z Purytanów Vincenza Belliniego, a tercet przed sceną finałową przyjmuje formę włoskiej stretty. Tym razem spośród wykonawców poza wspomnianym Thomasem Johannesem Maierem w tytułowej roli, prym wiedli tenorzy. Attilio Glaser w niewielkiej, choć pojawiającej się na początku, a więc decydującej o pierwszym wrażeniu, partii Sternika, oraz Eric Cutler w o wiele większej swego imiennika, zawierającej arię Senta! Oh, Senta! Leugnest du?. Obydwaj odznaczają się głosami o wyrównanej emisji, umiejętnością płynnego prowadzenia frazy, a przy tym bez oznak wysiłku przy wznoszeniu się do wyższego rejestru. Delikatne artykułowanie przez autentyczną Norweżkę Teige zewu Senty "Johohoe! Hojohe!", rozpoczynającego jej balladę, pozwalało oczekiwać stylu interpretacji czerpiącego z tradycji belcanta, którą Wagner doceniał, odkąd zetknął się z nią, pod koniec życia spędzając zimy we Włoszech. Potem jednak wkradało się do śpiewu nadmierne wibrato. Prawdopodobnie jest to partia jakby idealnie stworzona na miarę predyspozycji wokalnych i postaciowych Moniki Swarowskiej, ale nieżyjąca od dwóch lat śpiewaczka nie miała okazji, by się z nią zmierzyć. Pejzażu wokalnego dopełniał Georg Zeppenfeld jako Daland. Aliści jego głos nie brzmiał tak świeżo i nośnie jak podczas inauguracji festiwalu w Tristanie i Izoldzie. Być może wynikało to ze zmęczenia po serii spektakli tamtego dzieła. Z tego powodu zrezygnował z tytułowej roli Tomasz Konieczny, mając za sobą występy w Tetralogii.

                                                                           Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART