GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLukrecja i Lilianna
Strona 2 z 2
I wreszcie to wszystko, cała skomplikowana tkanka muzyczna, która znalazła się pod niezawodną batutą Lilianny Krych. Można o wykonaniu opery Benjamina Brittena The Rape of Lucretia (Gwałt na Lukrecji), mówić w samych superlatywach. Dodajmy jeszcze wyraźnie podawany poetycki tekst angielski (z tłumaczeniem wyświetlanym nad sceną) co jest zasługą językowego konsultanta Seana Palmera, umuzycznionego aktora z Albionu zaprzyjaźnionego z Warszawą. Zachwyt nad stroną muzyczną nie powinien przesłaniać tego co jest w operze warstwą teatralno-wizualną.
Nowością był tutaj rzucany na tablicę transpondera ciągnący się nieprzerwanym strumieniem korowód odzianych w powłóczyste szaty młodych kobiet – tancerek, a może płaczek. Były też interesujące, a nie przypadkowe i nachalne slajdy rzucane na tył sceny. Wszystko zawdzięczamy integralnej wyobraźni i pomysłowości reżyserki, scenografki i autorki wizualizacji Kamili Siwińskiej.
Jej prosty performens plastyczny tworzenia z wąskich taśm swoistego kokonu w przestrzeni sceny, symbolizującego kobiecą rolę strażniczki domowego ogniska, był jednym z najpiękniejszych wizualnie efektów scenicznych. I jeszcze świecące się w ciemności niewielkie lampki – piłeczki rozjeżdżające się po scenie, co odpowiadało nocnym obrzędom pogańskim w Noc Świętojańską. Może trochę gorzej wypadły właściwie jednolite – nijakie kostiumy sceniczne Tomasza Armady, które w sumie sprawdziły się jedynie w dosyć realistycznie zasugerowanej scenie gwałtu. Ma więc Polska Opera Królewska prawdziwie współczesną perłę w repertuarze, która wybija się na prowadzenie jeśli idzie o artystyczną jakość. Dzieło, które jest zanurzone w przeszłości, ale zdecydowanie współczesne i niestety coraz bardziej aktualne w naszym poranionym katastrofami świecie. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |