opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Czas odzyskany albo teraz wszyscy jesteśmy Ludwikami Bawarskimi

 

Wagnera zainspirować miał w tym względzie sztorm, którego osobiście doświadczył podczas powrotu z kontraktu w Rydze, a także opowiadanie Heinricha Heinego. W scenografii Johna Macfarlane’a dwa skrajne akty rozgrywają się na tle potężnego kadłuba statku, a środkowy pośród zwisających ze sznurowni lin, drapowanych na różne sposoby przez chórzystki,  i ze wspomnianym okiem w głębi.

 

Holender tulacz

 

W ujęciu współczesnych reżyserów przywołana bohaterka tworzy w swojej wyobraźni wysublimowany wizerunek tułacza, będącego bardziej projekcją jej marzeń i oczekiwań, który nie wytrzyma konfrontacji z jego autentyczną postacią, co w partyturze dokonuje się na tle przywołanego motywu z Purytanów Vincenza Belliniego, którego operami dyrygował Wagner podczas pobytu w Rydze. Po latach od prapremiery kompozytor nadał trzyaktowemu Holendrowi formę nieprzerwanego kontinuum muzyczno-scenicznego, tworząc rodzaj operowego seansu. Pod batutą Walerego Giergiewa dwa pierwsze akty toczyły się majestatycznie i nieśpiesznie. Zwłaszcza w uwerturze zabrakło mi szaleństwa „w uchu” jakie zazwyczaj wywiera to zdawałoby się nieokiełznane malarstwo dźwiękowe, do granic wykorzystującego możliwości kolorystyczne i wyrazowe instrumentarium ówczesnej orkiestry. Dopiero w trzecim akcie wykonanie nabrało skrzydeł jakby artyści przejęli się opinią autora w odniesieniu wszakże do Tristana i IzoldyTo będzie coś strasznego! Ten ostatni akt! Boję się, że opera będzie zabroniona – jedynie przeciętne przedstawienia mogą ją uratować! Całkiem dobre będą musiały przyprawiać ludzi o szaleństwo – nie mogę sobie tego inaczej wyobrazić – aż do tego musiałem doprowadzić! O biada!! (za: Zdzisław Jachimecki „Wagner”, Kraków 1958, s. 290). 

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART