GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości41. Festival d’Ambronay rzuca wyzwanie pandemii
Strona 1 z 9
Mała miejscowość Ambronay, położona we francuskim regionie Owernia-Rodan-Alpy, pomiędzy Lyonem i mniejszym miastem Bourg-en-Bresse, liczy sobie zaledwie dwa i pół tysiąca mieszkańców. Miłośnicy historii przyjeżdżają tutaj oglądać pochodzące z jedenastego wieku benedyktyńskie opactwo, które zresztą dopiero w ostatnich latach odzyskuje - dzięki godnego uznania wysiłkowi wielu osób - swoją dawną świetność. Najbardziej w tym zakresie zasłużoną postacią jest niewątpliwie Alain Brunet, twórca rozgrywającego się we wspomnianym obiekcie sakralnym od 1980 roku festiwalu muzyki barokowej, przedsięwzięcia o wielkim rozmachu i wymiarze międzynarodowym, cieszącego się ogromnym prestiżem zarówno wśród zajmujących się dawną muzyką artystów, jak i ściągającej z najróżniejszych stron Europy (i nie tylko) publiczności.
Trudną do przecenienia rolę odgrywa też działające tutaj od paru lat Centre culturel de rencontre (Centrum spotkań), placówka kultury organizująca rozmaite projekty muzyczne: wspieranie młodych muzyków, działalność wydawnicza i badawcza czy promowanie sztuki dźwięków w środowisku szkolnym. Tegoroczne wydanie festiwalu, przygotowane pod hasłem „Eksploracje”, stało z powodu epidemii do niemalże ostatniej chwili pod znakiem zapytania. Na szczęście zaangażowanie i głęboka motywacja całej festiwalowej ekipy pozwoliły na uratowanie tego tak bardzo przez wszystkich oczekiwanego wydarzenia, chociaż siłą rzeczy zostało ono pod względem programowym i czasowym znacznie „okrojone”. Zamiast zwyczajowych czterech weekendów, tym razem musiało się zmieścić w ramach trzech weekendów (od 18 września do 4 października). Na początku festiwalu nikt z organizatorów nie był zresztą pewien, czy uda się to ambitne przedsięwzięcie doprowadzić do finału. Nieustanne wprowadzanie zmian w programie i konieczność dostosowywania go do dynamicznie zmieniającej się sytuacji sanitarnej spowodowały, że nie udało się też oddać w ręce publiczności wydrukowanej książki programowej. Zresztą liczba słuchaczy na każdym koncercie została drastycznie ograniczona (z 990 do 218), ale żeby nikt nie czuł się pokrzywdzony zadecydowano o skróceniu każdego z owych koncertów (maksymalnie jedna godzina) i dwukrotnym powtórzeniu go w trakcie tego samego dnia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |