opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

e-Śpiewnik, czyli Stasiu, trzymaj się!

Trudno powiedzieć komu należy przypisać realizację pomysłu przerobienia 12 Pieśni w stylu modernistycznym (sukces ma wielu ojców, klęska jest sierotą). Ucieczki do estetyki folkowej, jazzowej, post-awangardowej, najprawdopodobniej są wspólnym dziełem całej trójki, która zawodowo zajmuje się komponowaniem. Agata Zubel jest przecież śpiewaczką i kompozytorką, a tutaj wykazała się umiejętnością wszechstronnego modyfikowania swego ładnego głosu w zależności od charakteru pieśni, a właściwie piosenki, od klasycznej, niemal belcantowej wokalizy po śpiewanie białym, otwartym głosem, od szeptu do wspomaganego elektronicznie krzyku, od popowych sentymentalnych kawałków po dadaistyczne reminiscencje czy jazzowe etiudy w stylu Urszuli Dudziak.

 

e-spiewnik 2

 

Ubrana w długą suknię białą, z delikatnie nadrukowanymi kwiatami, stanowiła upostaciowienie ideału kobiety/dziewczyny ze świata Moniuszkowskich wyobrażeń. Andrzej Bauer wzbogacił elektroniczny projekt Śpiewnika o wiolonczelowe figuracje, które częściowo stanowiły pokłosie oryginalnego akompaniamentu Pieśni, ale stanowiły też efekt własnych, improwizowanych reminiscencji. Wreszcie Cezary Duchnowski, kompozytor i wykonawca specjalizujący się w komputerowej muzyce elektroakustycznej dostarczył reszty muzycznego podkładu, niekiedy wręcz symfonicznego, głównie jednak bazującego na szumach, stukach i deformacjach. W efekcie zarówno wyrafinowana niekiedy harmonika fortepianowego akompaniamentu przygotowanego przez Moniuszkę została ograniczona do jednego, maksymalnie dwóch głosów, oraz całego arsenału szumów i muzycznych „brudów", zaś urocze melodie Ojca Polskiej Opery Narodowej także zeszły na dalszy plan, o ile w ogóle przetrwały muzyczną „obróbkę”. Na kilka opracowań Pieśni warto jednak zwrócić uwagę. Jedna z najbardziej znanych, Pieśń wieczorna, w zasadzie zachowała swój melodyczny kształt, a cichy, zbliżony do szeptu głos śpiewaczki podkreślał liryczny nastrój tego dziełka. Miało ono jednak wyraźne piętno „Duchnowszczyzny”, bo w obu zwrotkach pojawiało się krótkie, jak grom z jasnego nieba, gwałtowne, podkręcone elektronicznie forteInny Moniuszkowski hit, Prząśniczka, powtórzony jeszcze jako bis, zawierał w warstwie muzycznej nieco zmodyfikowany „kołowrotkowy" akompaniament.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART