GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Beatrix Cenci”Albero Ginastery w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 5 z 6
Jej rozpaczliwe błaganie o pomoc spotyka się z obojętnością gości Hrabiego, podobną do bezduszności, jakiej doświadcza Lukrecja Cenci, przejmująco ucieleśniana przez turecką mezzosopranistkę Ezgi Kutlu, której zdradzający bezsilną rozpacz głos służy budowaniu tragicznie pokornej, poniżanej i traktowanej przez męża jak przedmiot kobiety.
Wreszcie niezapomniane wrażenie wywiera kreacja albańskiego barytona Gezima Myshkety, o wyglądzie i gestykulacji przekonująco współgrających z obscenicznym i plugawym charakterem Hrabiego Cenci. Jego wrzaskliwe interwencje podczas demonstracji pogardy wobec Lukrecji czy zdradzająca radość lekkość tembru na wspomnienie o śmierci własnych synów sugestywnie eskaluje narastającą atmosferę horroru.
Debiutujący w operze reżyser Mariano Pensotti przenosi akcję dzieła Ginastery do czasów jego powstania, czyli lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, w których w jego rodzinnym kraju rodziły się spychające kobiety na społeczny margines i łamiące prawa człowieka wojskowe dyktatury. To także okres pojawiania się utrzymanych w oniryczno-koszmarnych klimatach filmów Davida Lyncha, Stanleya Kubricka czy Dario Argento, już od dawna mocno oddziałujących na wyobraźnię inscenizatora. W jego prezentowanej w Strasburgu wizji, świadomie unikającej łatwych skojarzeń z ruchem #MeToo, pokazany jako kolekcjoner dzieł sztuki Hrabia Cenci zaprasza miejscowych arystokratów na pokaz zrealizowanego przezeń surrealistycznego filmu krótkometrażowego pod tytułem „Horror jest piękny”. Przedstawia on dwóch mężczyzn (to zamordowani przez Hrabiego synowie) w podwodnym otoczeniu i podczas orgiastycznego seansu, a następnie w trumnach. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |