opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pomiędzy szaleństwem a metodą

 

Obydwu twórców przeciwstawił sobie i swego czasu skłócił wiedeński krytyk muzyczny Eduard Hanslick, w tym drugim upatrując ucieleśnienie muzycznego piękna, opartego wyłącznie na czystej, absolutnej sztuce dźwięku, bez odwoływania się do programowego wsparcia w formie tekstu słownego, nie mówiąc już o akcji scenicznej. Skrzypaczka Irmina Trynkos i dyrygent Charles Olivieri-Munroe nie do końca uzgodnili między sobą koncepcję interpretacyjną i wydawali się przeciągać jej ciężar gatunkowy, każdy na swoją stronę. Kapelmistrz nadał utworowi wybitne znamiona symfonii z instrumentem solowym, co przejawiało się w operowaniu monumentalnym, masywnym brzmieniem w partii orkiestrowej, choć nie stronił przy tym od subtelniejszych planów dynamicznych, zwłaszcza w odniesieniu do kwintetu smyczkowego w Allegro non troppo. We wstępie uzyskał to za sprawą efektownego diminuenda, czyli stopniowego ściszenia. 

 

Filharmonia Krakowska 16

 

Solistka z kolei starała się zdominować pozostałych muzyków i położyć nacisk na koncertowy charakter dzieła. Pomagał jej w tym nośny dźwięk siedemnastowiecznych skrzypiec z pracowni Jakoba Stainera, choć nie zawsze odznaczał się on urodą, niekiedy przybierając ostry i przenikliwy odcień. Pierwiastek wirtuozowski w naturalny sposób rządził finałowym rondem w tempie Allegro giocoso ma non troppo vivace, ze zwrotem all'ungherese w kodzie, w którym to ogniwie artyści jakby w końcu się spotkali i porozumieli. Niekiedy Brahms uchodzi za klasyka zagubionego w Romantyzmie i spadkobiercę Beethovenowskiej architektoniki muzycznej, stąd pod koniec następuje typowe dla tamtego zwolnienie przebiegu muzycznego. Dla mnie wszakże głównym powodem dla wysłuchania tego koncertu była wypełniająca jego druga część mało znana II Symfonia c-moll „Jarl Håkon”  op. 134 Carla Reineckego, do którego żywię dodatkowy sentyment z uwagi na to, że w szkole muzycznej grałem jego utwory fortepianowe. Nie jest to może muzyka wyjątkowo oryginalna, ale i nie epigońska. Niepodzielnie króluje w niej właśnie metoda, czyli solidne rzemiosło. Czynnik melodyczny wsparty zostaje wyrazistą harmoniką, służącą zarysowaniu heroizmu postaci patronującej kompozycji (był ostatnim norweskim władcą rodzimowierczym), mniejsze znaczenie posiada orkiestrowa kolorystyka. Znaczną rolę odgrywa ważna w muzyce niemieckiej sekcja blachy. W finale kilkakrotnie powraca triumfalny ustęp hymniczny, puentujący ostateczne zwycięstwo Olafa Tryggvasona, który wprowadzi w tym kraju chrześcijaństwo. Tym razem był to przede wszystkim benefis orkiestry, której gra, również w Koncercie skrzypcowym Brahmsa, odznaczała się znaczną dynamiczną plastycznością i brzmieniową wrażliwością.

 

                                                                                Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART