GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie (21)
Strona 3 z 5
Rienzi der letzte der Tribunen należy do gatunku francuskiej grand opera, której najlepszymi twórcami byli: Daniel Auber, Jacques Halévy i Giacomo Meyerbeer. Toteż trudno dziwić się wygłoszonej przez Hansa von Bülowa opinii, że Rienzi jest „najlepszą operą Meyerbeera”. Była to co prawda opinia mocno uproszczona, jednak nie da się zaprzeczyć, że jest w tym dziele wiele pełnych rozmachu fragmentów i scen, które mogą wskazywać na taki właśnie rodowód.
Potężne arie głównych bohaterów, monumentalne sceny zbiorowe, bohaterskie marsze, i rozbudowany finał są również tego dowodem. Bogata instrumentacja wykazuje podobieństwo do tej stosowanej przez Halévy’ego i Meyerbeera. Można się w niej doszukać też fascynacji jaką miał Wagner dla muzyki Hektora Berlioza. Jednak złośliwcy, tych jak się okazuje nigdzie nie brakuje, opisują Rienziego jako „maszynę do produkcji marszów i bitew, proklamacji i celebracji, perypetii i konfrontacji, przekleństw i błogosławieństw. To opera publicznych wieców i zbiorowych obrządków”. – (cytat z „Tysiąc i jedna opera” Piotra Kamińskiego). Mimo tych wszystkich opinii i zastrzeżeń powszechnie uważa się, że Rienzi to pierwsza opera par excellence wagnerowska. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |