GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie (21)
Strona 2 z 5
Cztery razy wywoływano mnie na scenę. Bilety są wykupione już na trzecie przedstawienie. Inscenizacja jest porywająco piękna – Tichatschek i Devrient – wszystko, wszystko tak doskonałe jak nigdy. Tryumf! Triumf!” – donosił Wagner w liście do swojej siostry Cecylii i jej męża, którzy w tym czasie byli w Paryżu. Pomimo sukcesu pierwszych przedstawień Wagner uznał zasadność wielu uwag, że opera jest zbyt długa, a przez to nużąca więc podzielił ją na dwie części i zgodził się na granie jej w czasie dwóch wieczorów; pierwszego grano Wielkość Rienziego, drugiego Upadek Rienziego.
Ten stan rzeczy jednak nie do końca podobał się Wagnerowi więc już w 1843 roku opracował skróconą wersję, którą można było grać podczas jednego wieczoru. Rok później powstała kolejna wersja Rienziego, która była krótsza od tej z 1843 roku, ta wersja jest dzisiaj najczęściej grywana. W obu przypadkach Wagner zachował pięcioaktową budowę dzieła. Polska premiera odbyła się 1898 roku w Operze Lwowskiej, później nikt nigdy nie widział tej opery na polskich scenach. Pierwszym i bodaj jedynym polskim wykonawcą partii Rienziego był Aleksander Bandrowski. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |