opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

89 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Król Ubu”, czyli operowy palimpsest (5)

W scenie moskiewskiej instrumentacja przywołuje początek sceny koronacyjnej z Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego w orkiestracji Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (gongi, dzwony), z którego z kolei Złotym kogucikiem kojarzy się pierzasty i jąkający się Posłaniec, a z lotem trzmiela z Bajki o carze Sałtanie figuracje, poprzedzające rozgrywającą się w pasiece scenę z udziałem króla Wacława. Na wiecznie rozpaczającą i tragicznie lamentująca heroinę z włoskich oper seria upozowana jest jego królewska małżonka Rozamunda (czyżby na Donnę Annę z Mozartowskiego Don Giovanniego, a z kolei ich syn Byczysław posiadałby swój prototyp w osobie Don Ottavia?).

 

Krol Ubu 08 360-103

 

Oparte na barokowej technice imitacyjnej partie Ubu i jego przybocznych w scenie zawiązywania sprzysiężenia, przybierają formę fugata. Z kolei wagnerowskiego Holendra tułacza przywołuje otwierający i zamykający operę ansambl Ubu i towarzyszących mu Najemników. Na koniec śpiew nadciągających wojsk rosyjskich przypomina nieco złowieszczy chorał Krzyżaków wkraczających do Pskowa z muzyki Siergieja Prokofiewa do Aleksandra Newskiego, filmu Siergieja Eisensteina.

 

Krol Ubu 09 360-10

 

Tego rodzaju nawiązania dotyczyć mogą również sfery twórczości popularnej. Do nich należy  aluzja do sceny Zeusa z muchami z offenbachowskiego Orfeusza w piekle w „rrrrrr” Ubicy w II akcie. Kurta Weilla i jego muzykę do brechtowskiej Opery za trzy grosze przywodzą na myśl odpowiednie ustępy z II aktu: po wymóżdżaniu oraz przed intermezzem. Po klęsce w wojnie z Rosjanami pojawi się grany przez trąbkę motyw, przypominający ten Nino Roty z La Strady i symbolizujący jej bohaterkę Gelsominę, co wskazuje zapewne na kręgi upodobań artystycznych, wyniesionych przez kompozytora z czasów jego młodości3.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART