GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości42. Innsbrucker Festwochen der Alten Musik
Strona 2 z 11
Podkreślić należy, że De Marchi przejął stery rzeczonej manifestacji po René Jacobsie, kontynuując jego zaangażowanie w zakresie odkrywania zapomnianych dzieł, a także w proponowaniu publiczności nowych wersji znanych pozycji. Wystarczy chociażby wspomnieć o La Clemenza di Tito Mozarta, wykonanej tu parę lat temu w wersji z 1804 roku – po którą praktycznie nikt dzisiaj nie sięga – oraz o oryginalnej interpretacji Il matrimonio segreto Cimarosy.
Ogólnie rzecz ujmując tegoroczna edycja festiwalu odkryła przed słuchaczami jakby trzy operowe światy: skromną jeszcze operę wenecką, apogeum opery neapolitańskiej oraz jej już romantyczne rozwinięcie. Sam De Marchi poprowadził Didone abbandonata Saverio Mercandante, pierwszą operę z początku dziewiętnastego wieku, jaka kiedykolwiek była na tym święcie muzyki dawnej w Innsbrucku wystawiona. Sytuuje się ona w bardzo ciekawym momencie historii muzyki, pomiędzy przemijającą już formą opery barokowej i wykluwającą się wówczas operą romantyczną. Libretto Metastasio zostało na tę okazję zredagowane na nowo i poddane licznym skrótom, co przyczyniło się do nadania większej równowagi pomiędzy poszczególnymi partiami wokalnymi. Zarazem drugoplanowe role zostały jeszcze bardziej zmarginalizowane, na rzecz bardziej rozbudowanych ról głównych: Dydony, Eneasza i Jarbasa. Także struktura opery została mocno zmodyfikowana, albowiem oprócz licznych recytatywów z akompaniamentem, duetów czy scen zbiorowych, arie królowej Kartaginy przekształciły się w niezwykle rozbudowane sceny z recytatywami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |