opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pojedynek na głosy

W duecie Von den edlen Kavalieren z Marty zróżnicowane tessytury obydwu partii sprawiają, iż tym większy kontrast zaznacza się pomiędzy jasnym sopranem na tle ciemnej barwy głosu mezzosopranowego, a co za tym idzie powierzonymi im postaciami dostojnej, a zarazem zblazowanej Lady Harriett oraz jej duenią Nancy. Partia tej ostatniej posiada zdecydowanie charakterystyczny odcień, co przejawia się w humorystycznie zstępującym w dół parlandzie, przybierającym formę nieomal kroczącego skandowania, co przeciwstawione zostaje swobodnie rozwijanym kantylenom pierwszego głosu, a ostatecznie prowadzi do równoległego śpiewu ozdobionego koloraturami, zakończonego w kadencji obszerną wokalizą sopranu. Podobnie jest w scenie Sie hält ihn für den Todesgott z Ariadny na Naksos, w której dodatkowe napięcie tworzy się pomiędzy stylem konwersacyjnym w formie ożywionego, ruchliwego parlanda w sopranowej partii Zerbinetty, a długimi frazami Kompozytora, by w kulminacyjnym dwuśpiewie osiągnąć stan pełnego stopienia w ekstatycznym uniesieniu. W duecie Il tenere affetto z Krucjaty do Egiptu występuje typowe dla tego autora zarysowanie przed niskim głosem rozległego ambitusu melodycznego, szczególnie otwartego na rejestr piersiowy w schodzących w dół pasażach. W ozdobnych melizmatach  uderza natomiast idealne wręcz zestrojenie głosów obydwu śpiewaczek pod względem barwy o wyraźnie ciepłym odcieniu. Podobnie  jest w rozpędzonym i wyrażającym sytuacyjny niepokój duettino Aprite, presto aprite z Wesela Figara, tyle że dominuje w nim wyraźnie metaliczne zabarwienie. W cabaletcie z arii Regnava nel silenzio z I aktu Łucji z Lammermooru imponuje krystaliczne staccato, a w kadencji pojawiają się ozdobniki, dodane dawnym zwyczajem przez wykonawczynię. W duecie Lasciami, non t’ascolto z Tankreda głos Katarzyny Oleś-Blachy ze swobodą wzbija się ku oktawie trzykreślnej. Śpiew obydwu artystek w ustępie w tempie Adagia znamionuje delikatna artykulacja i częste sięganie po pianissimo, podczas gdy w następującym Allegro dynamika jest o wiele bardziej zróżnicowana. Kontrasty w tym zakresie wyraźnie zaznaczają się w duecie „kwietnym” Sou le dôme épais z Lakme oraz w duecie Mira, o Norma z II aktu Normy, w których w ustępach da capo artystki operują śpiewem mezza voce. Z kolei szeroka gama uczuć dochodzi do głosu w zamykającym płytę duecie Sul suo capo aggravi un Dio z Anny Boleyn, w którym ma miejsce śmiertelna, jak się okaże, konfrontacja pomiędzy rywalkami: tytułową bohaterką i Joanną Seymour, która zastąpi ją u boku króla Henryka VIII, tego angielskiego Sinobrodego. Pojedynek na głosy oddaje w tym wypadku tragizm sytuacji, paradoksalnie znajdującej ujście w śpiewnych frazach. Wszystko to stanowi pomyślny prognostyk dla zbliżającej się premiery tego dzieła w Operze Krakowskiej, z udziałem obydwu artystek. Zdecydowanie zabrakło mi natomiast innego brawurowego duetu z czasów belcanto, a mianowicie tytułowej bohaterki i Arsace Serbami ognor sì fido z Semiramidy Rossiniego. Korzystając z okazji chciałbym po raz kolejny upomnieć się o nagranie recitalowej płyty z koronnymi partiami Katarzyny Oleś-Blachy. Jest ona w tej chwili najlepszą Hanną z Moniuszkowskiego Strasznego dworu, a może nawet w ogóle na przestrzeni recepcji tego dzieła. Na dodatek, obok Haliny Słonickiej i Bożeny Betley-Sieradzkiej wykonuje arię Któraż, to któraż tej ziemi córa w wersji integralnej, bezbłędnie technicznie i bez oznak najmniejszego wysiłku w karkołomnych ustępach koloraturowych. Prosi się o także o utrwalenie błyskotliwie wykonywanego przez tę śpiewaczkę ronda Zerbinetty Grossmächtige Prinzessin z Ariadny na Naksos. Z lżejszego, operetkowego repertuaru warto by uwiecznić w jej interpretacji arię Miny z II aktu Hrabiny Maricy Imre Kálmána, świadczącą o wszechstronności tej artystki.

                                                                                Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART