GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPojedynek na głosy
Strona 1 z 2
Historię opery często wyznaczały rywalizacje primadonn. Do legendy przeszły bójki na scenie pomiędzy Francescą Cuzzoni a Faustiną Bordoni. W bliższych nam czasach głośne były afronty czynione Renacie Tebaldi przez Marię Callas. Solistki Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha i Monika Korybalska toczą natomiast rywalizację wyłącznie jako postacie sceniczne i na wyzwania wokalne stawiane im przez kompozytorów.
Wydana w ubiegłym roku przez Dux płyta zatytułowana Per due donne z duetami i w dwóch przypadkach ariami dla różnych rodzajów głosów kobiecych: wysokiego i średniego, obejmuje szeroki przekrój repertuarowy i stylistyczny: od Mozarta, poprzez włoskie belcanto i francuską grand opéra, po dramat muzyczny Richarda Straussa. Pojawiają się zarówno wyjątki z oper bardzo znanych, jak i zapomnianych (Krucjata w Egipcie Giacomo Meyerbeera), czy dziś rzadko wykonywanych (Lakme Léo Delibes’a), lub zgoła takich, które całkowicie zniknęły z afisza, a kiedyś cieszyły się wielką popularnością (Marta Friedricha von Flotowa, po raz ostatni wystawiona w Krakowie w 1971 roku za dyrekcji Andrzeja Rozmarynowicza). W niektórych występują postacie en travesti (role spodenkowe, a więc męskie obsadzane przez kobiety): Mozartowski Idamantes i Cherubin, tytułowy Tankred z opery Rossiniego, Armando z dzieła Meyerbeera czy Kompozytor z prologu do Ariadny na Naksos Straussa. W części z tych partii artystki zaprezentowały się na scenie (Wesele Figara, Norma, Łucja z Lammermooru, Ariadna na Naksos), w innych nie, a premiera Anny Boleyn Donizettiego zapowiadana jest na czerwiec tego roku. Na koniec jedne z nagranych pozycji bardziej odpowiadają ich naturalnym predyspozycjom wokalnym, inne mniej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |