opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

81 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Vivat Academia, vivant professores!”

Czy się to komuś podoba, czy nie, podwaliny muzycznego szkolnictwa wyższego stworzyła dopiero Polska Ludowa (w Krakowie na przełomie sierpnia i września powojennego roku 1945 wraz z powołaniem wówczas Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej), jeśli nie liczyć krótkotrwałego epizodu przekształcenia przez Karola Szymanowskiego warszawskiego Konserwatorium w Akademie Muzyczną w okresie międzywojennym. Nad estradą zawisły wizerunki kolejnych siedzib: przebudowanego Starego Teatru, w którym znalazło dla siebie pomieszczenia Konserwatorium, obecny gmach po dawnej Giełdzie i Komitecie Wojewódzkim Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej oraz wizualizacja przyszłego obiektu na Grzegórzkach. Zabrakło natomiast tej z długich lat powojennych przy Bohaterów Stalingradu w klasztorze Urszulanek.

Akademia,Krakow 2

Sądziłem, że Polimorfia Krzysztofa Pendereckiego niczym mnie już nie zaskoczy. A jednak. Odarta z dźwiękowej drapieżności i agresywności, znanej także z autorskich interpretacji samego kompozytora, pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego ukazała nowe, nieznane dotąd oblicze, przede wszystkim brzmieniowego wysublimowania i wysmakowania. Nie nadużywając dynamiki, a także odwołując się do mniej radykalnej artykulacji, dyrygent wydobył z partytury nieomal eufoniczne zabarwienie. Wprowadzona pauza generalna przed wieńczącym utwór akordem C-dur, który kiedyś wywołał takie oburzenie i kontrowersje wśród zwolenników bezkompromisowej awangardy, jeszcze bardziej go wyeksponowała jako postawiony na koniec dźwiękowego przebiegu mocny znak muzycznej interpunkcji. Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na wyświetlenie na umieszczonych nad estradą ekranach partytury utworu, atrakcyjnej również pod względem zapisu graficznego. Tak się złożyło, że kierujący mniej więcej w tym samym czasie warszawskim Instytutem Muzycznym Zygmunt Noskowski oraz Władysław Żeleński założonym przez siebie krakowskim Konserwatorium, odbyli podróże w Tatry i pod ich wpływem skomponowali programowe uwertury koncertowe: pierwszy Morskie oko, drugi W Tatrach op. 27. Ważną rolę odgrywa w nich dźwiękowe malarstwo, w tym muzyczna ewokacja górskich nawałnic. Tę drugą przedstawiono w ramach omawianego koncertu. Studencka orkiestra żywo i wrażliwie reagowała na gest swego obecnego rektora, odpowiednio zarysowując plany poszczególnych sekcji instrumentalnych, z nawiązującymi do Moniuszki solami fletu i oboju, a kiedy było trzeba, w ustępach natury tanecznej, nie szczędząc wyrazistszego  zacięcia rytmicznego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART