opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Turandot 23-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal Opera rara: nurt narracyjny

Z drugiej strony na tak zarysowanym tle kontrast stanowić miały ustępy odznaczające się harmonijnym zrównoważeniem. I rzeczywiście, bardzo ujmująco zabrzmiała aria Voici les tristes lieux... Monstre affreux tytułowego Dardanusa z tragedii lirycznej Rameau, w której Stéphane Degout czarował ściszonym głosem i jego miękką barwą, a towarzyszący mu muzycy dostosowali się do solisty, wydobywając ze swych instrumentów, zwłaszcza smyczkowych, równie powabne, aksamitne brzmienie. Niestety, głos barytonowy nie jest na tyle zróżnicowany barwowo, by mógł wypełnić sobą większą przestrzeń czasową bez ryzyka wkradnięcia się w pewnym momencie odczucia jednostajności.

Opera Rara 3

Swego czasu Tadeusz Różewicz stworzył nową wersję swojej klasycznej Kartoteki, zatytułowanej dla odróżnienia od pierwszej jako rozsypana. Z zastosowaniem podobnej formuły w przypadku koncertu Wielki teatr świata (Il gran teatro del mondo), a złożonego z utworów włoskiego baroku. Przede wszystkim mogliśmy obcować z twórczością dwóch niespokrewnionych ze sobą kompozytorów o nazwisku Rossi. Instrumentalną mantuańczyka Salamone oraz operową Luigiego, pochodzącego z południa Włoch. Szczególnie mocne wrażenie wywarła odwołująca się do śmiałych efektów artykulacyjnych Sonata według arii Tordiglionego (Sonata sopra l’aria di Tordiglione), w tym wykonaniu o wiele bardziej interesująca brzmieniowo od sławnych Elementów Rebela z koncertu inauguracyjnego. Z kolei lamentacyjna aria Lagrime (Łzy) z Orfeusza Claudio Monteverdiego w interpretacji Roberty Mameli nabrała siły wyrazu dzięki operowaniu przez artystkę zmiennym tempem i dynamiką, oddającymi rozległy rejestr uczuć postaci. Mnie wszakże ujął swoją sztuką wokalną przede wszystkim hiszpański tenor Juan Sancho, który zarówno w arii, jak i w duecie z Powrotu Ulissesa do ojczyzny przywołanego już Monteverdiego, olśniewał słuchaczy plastycznością swego głosu, a także nieskazitelną techniką w kreśleniu efektownych ozdobników, czyli melizmatów. O jego muzykalności świadczyło ponadto wydobywanie subtelnych odcieni wyrazowych za pomocą śpiewu mezza voce (półgłosem). Wspomniane walory obojga śpiewaków doszły dodatkowo do głosu w wyborze arii i duetów z zarzueli, czyli hiszpańskich śpiewogier Juana Hidalgo oraz José de Nebry. Zwłaszcza w przypadku tego ostatniego spoza barokowej retoryki przebijają ludowe źródła tego rodzaju artystycznego, pozwalające odtwórcom zabłysnąć nie tylko stylowością wykonawczą, ale i autentycznym południowym temperamentem. Artystom towarzyszyli muzycy Accademii del Piacere czyli Akademii Przyjemności, prowadzeni od violi bastarda przez Fahmiego Alquaia.

                                                                                  Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART