opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 maj 2018       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal Opera rara: nurt narracyjny

Jednym z trzech nurtów tegorocznego festiwalu Opera rara, poczynając od koncertu inauguracyjnego, był nurt narracyjny. Za jego pomysłodawcę prawdopodobnie uznać należy Jordiego Savalla, wymyślającego hasła swoich występów (Jerozolima, Stambuł, Katarowie, Kopernik, Wyprawa Franciszka Ksawerego na Daleki Wschód), do których dobiera odpowiednio ilustrujące go utwory muzyczne właściwej dla danej epoki lub kręgu kulturowego.

Opera Rara 4

Do tego pomysłu coraz częściej nawiązują inni muzycy, zwłaszcza zestawiając repertuar nagrań płytowych, co z kolei zapoczątkowała Cecilia Bartoli. W przypadku omawianych przeze mnie koncertów dokonywano montażu fragmentów zaczerpniętych z większych całości (oper, zarzueli, mszy, sonat) i zestawiano je w nowe konteksty w celu snucia określonej opowieści. I tak w ramach inauguracji zespół Pygmalion z francuskim barytonem Stéphane’em Degout dla tego rodzaju inicjatywy wybrał muzykę wokalno-instrumentalną, zarówno świecką (fragmenty z oper), jak i liturgiczną (ustępy z mszy żałobnych), głównie Jean-Philippe’a Rameau i Willibada Glucka, a więc z przełomu baroku i wczesnego klasycyzmu. Muszę szczerze przyznać, że nie do końca trafia mi do przekonania tego rodzaju quodlibet. Z jednej strony mieliśmy doświadczyć grozy rozpętanych żywiołów naturalnych, nad którymi nie zapanował jeszcze ład sacrum i kultury. Niestety wykonanie popularnych ostatnio Elementów Jean-Féry Rebela (prezentowanych także na ubiegłorocznych PROMsach), z wizją chaosu uchodzącą za przejaw barokowego sonoryzmu avant la lettre, mieściło się w ramach klasycystycznego już, chciałoby się powiedzieć, decorum, a więc nie przyprawiało o serdeczne palpitacje, lecz odznaczało się powściągliwością w okazywaniu retorycznych afektów. W interpretacji Pygmaliona pod dyrekcją Raphaëlle’a Pichona i Stéphane’a Degout o wiele większe wrażenie wywierały podobnego rodzaju fragmenty z Ifigenii na Taurydzie Glucka, a zwłaszcza scena burzy z użyciem maszyny do imitowania wiatru (o wiele skuteczniejszej od tej, wypożyczonej swego czasu z Teatru im. Słowackiego do filharmonicznego wykonania Symfonii alpejskiej Richarda Straussa). 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART