GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości50 lat Orkiestry Paryskiej
Strona 4 z 6
Ten młody, choć już cieszący się międzynarodową renomą kapelmistrz wzbogacił repertuar podległej mu orkiestry o dzieła rosyjskie (na przykład Symfonie Szostakowicza). Kontynuował też politykę nowych zamówień, co zaowocowało nowymi utworami Philippe’a Manoury czy Erica Tanguy. W 1998 roku Byczkow zrezygnował ze swojej funkcji i wybrał inne horyzonty rozwoju artystycznego, co rozpoczęło w życiu zespołu dwuletni okres przejściowy, w trakcie którego doradcami muzycznymi byli Christoph von Dohnányi i Frans Brüggen, nie pełniący wszakże roli dyrektorów muzycznych. To stanowisko w roku 2000 objął Christoph Eschenbach, który ze względu na remont Sali Pleyela musiał się przenieść z orkiestrą do uroczego, ale pierwotnie przeznaczonego do wystawiania operetek i komedii muzycznych, i tym samym mało funkcjonalnego teatru Mogador.
Niemiecki szef (urodzony we Wrocławiu) wykorzystał tę sytuację do zainicjowania licznych zagranicznych tournées, a także do organizowania występów w innych ważnych obiektach Paryża: Châtelet, Bercy, muzeum Orsay, nowo powstałym Cité de la Musique. Po zakończeniu cyklu Berlioza, ukoronowanego interpretacją Trojan na Festiwalu w Salzbourgu, lata dwutysięczne zostały naznaczone wieloma prawykonaniami utworów takich kompozytorów jak Philippe Hurel, Magnus Lindberg, Marc-André Dalbavie, Bruno Mantovani i inni. Zarazem początek każdego sezonu był skoncentrowany na dziełach jednej z wielkich postaci historii muzyki (Sibelius, Bartók, Schumann, Haydn, Brahms, Mendelssohn), co pozwalało zarówno muzykom jak i publiczności pogłębiać znajomość konkretnych kierunków estetycznych. Ten pomysł, jak i rozmaite akcje pedagogiczne, miały na celu wychowywanie przyszłej publiczności sal koncertowych. Po odejściu Christophe’a Eschenbacha w roku 2010 stanowisko dyrektora muzycznego orkiestry powierzono estońskiemu dyrygentowi Pavoo Järviemu, który oprócz kontynuowania polityki zamówień nowych utworów oraz regularnych występów za granicą, wzbogacił dodatkowo zakres działalności zespołu o repertuar nordycki (Eduard Tubin, Edvard Grieg, Jean Sibelius, Carl Nielsen, Arvo Pärt…). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |