GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościEfektowne „Opowieści Hoffmana” w Krakowie
Strona 2 z 5
Akt Olimpii utrzymany jest w stylu lekkiej opery francuskiej, Antonii niemieckiego romantyzmu, a Giulietty włoskiego belcanta. Od lat publiczność z jednakowym zachwytem oklaskuje wspaniałą barkarolę z aktu Giulietty, koloraturową arię lalki Olimpii, pełną nastroju pieśń Antonii i oczywiście śpiewaną, w prologu, przez Hoffmanna piosenkę o karle Kleinzacku. Świetne, pełne wewnętrznej dynamiki są też sceny z chórem w prologu.
Tak właśnie potraktował to dzieło Michał Znaniecki w Operze Krakowskiej, gdzie zdecydowano się na realizację znacznie bogatszej wersji wydawnictwa Schotta, a nie na powszechnie znaną wersję wydawnictwa Choudens. Każde z opowiadań jest formą retrospekcji o właściwym sobie mrocznym, lekko pesymistycznym, klimacie.
Tyle tylko, że reżyser patrzy na wszystko przez pryzmat współczesnego świata. Co prawda w kilku miejscach poniosła go fantazja w rozbudowywaniu na siłę dynamiki poszczególnych scen. Z kilku tych pomysłów (np. popisy gimnastyczno-baletowe) można by spokojnie zrezygnować bez szkody dla zwartości dramaturgicznej całości i właściwego ładunku emocji jaki niesie ta opera. Jednak cała inscenizacja okazuje się spójnym dramaturgicznie, barwnym i dynamicznym widowiskiem przeprowadzonym konsekwentnie od prologu po finałowy epilog, w którym powrócono do rzadko wykonywanej apoteozy; spotykają się w niej wszyscy bohaterowie akcji. Każdy akt ma właściwy sobie klimat, a wszystkie razem ujmują pełna rozmachu fantastyką oraz poetyką romantycznego uroku. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |