opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

90 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyka z zamówienia

Tam jednak mieliśmy rodzaj modernistycznej „hucpy”, czyli donośnego współbrzmienia instrumentów dętych prezentowanego w migotliwej  fakturze ad libitum, a może nawet często stosowanej przez tego twórcę techniki aleatoryzmu kontrolowanego. Tutaj jednak ten sam zestaw instrumentów dętych wchodził precyzyjnie z czysto brzmiącymi akordami i mocnym podkładem perkusji. Polonez Pendereckiego był jakby spojrzeniem kompozytora na rozmaite odmiany instrumentalnego podejścia do tej formy: tanecznego, jak u Sygietyńskiego, patetycznego, jak u Czajkowskiego, patriotycznego, jak u Moniuszki, nostalgicznego, jak w słynnym Polonezie Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz. Gdyby jednak słuchacz nie mógł ustalić pochodzenia tych wszystkich konfiguracji, była tutaj również „pieczątka” samego autora w postaci doskonale znanego z większości jego kompozycji zwrotu melodycznego, który powinien otrzymać jakąś odrębną nazwę, np. ostinato Pendereckiego.

Godlewski

Ów charakterystyczny motyw pojawił się także w kończącej inauguracyjny wieczór pokaźnych rozmiarów kantacie do tekstów polskich poetów Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii. Ten wspaniały i wielowątkowy utwór otrzymał też znakomitą obsadę solistów. Najpiękniejszą partię powierzył kompozytor sopranowi, a na koncercie zaśpiewała ją Wioletta Chodowicz obdarzona ciepłym i bogatym głosem. Jej przypadły w udziale cudowne melizmaty i koloratury wykonywane z bezbłędną intonacją i piękną, swobodną emisją, a przy tym była to chyba najdłuższa i najtrudniejsza muzycznie partia wokalna. Drugą w skali trudności otrzymał baryton Mariusz Godlewski śpiewający wspaniałym barytonem, również świetnie dysponowany wokalnie. Trzecią, z racji rozległości przeznaczono na mezzosopran Małgorzaty Pańko-Edery, która z kolei imponowała szlachetną, ciemną barwą w średnicy. W utworze wziął udział Chór Filharmonii Narodowej, który w żadnym fragmencie swego towarzyszenia solistom, także w kulminacjach tutti, które przypadały na słowa Kazimierza Przerwy-Tetmajera – z poematu Anioł Pański, nie śpiewał forsownie i siłowo. Jedna z chórzystek bardzo profesjonalnie w krótkiej sekwencji towarzyszyła solo Wioletcie Chodowicz dostosowując się idealnie do jej sopranowej barwy. Na marginesie tego wykonania przyszła mi na myśl możliwość wizualnego wzbogacenia utworu, zwłaszcza, że dobra dykcja solistów i chóru pobudzała wyobraźnię. Gdyby do tej muzyki, mającej w podtekście oddać nasze przywiązanie do geniusza nazwiskiem Chopin (choć to słowo w kantacie nie pada ani razu) dołączyć obraz lub animację oddawaną przez film albo taniec, ukazujące zestaw skojarzeń, raz tkliwych, miłosnych, raz ciemnych i tragicznych, to znów religijnie natchnionych i podniosłych, powstałoby widowisko stanowiące syntezę tego co przyniosło nam ponad 200 ostatnich lat historii i jak ukształtował się do niej nasz współczesnym stosunek. Przy okazji zbliżającej się 100 rocznicy Niepodległej pomysł może całkiem na miejscu.

                                                                         Joanna Tumiłowicz

 

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART