opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 listopad 2017       


Wydarzenia

  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

149 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pewnego lata w Manufakturze

Dwa pierwsze akty opery Człowiek w Manufakturze do tego samego libretta zaprezentowali soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą bułgarskiego dyrygenta Vladimira Kiradjieva. Najpierw treść obmyśloną przez Małgorzatę Sikorską-Miszczuk wypełniła muzyką Katarzyna Brochocka, później, po przerwie Rafał Janiak. Postaram się opisać obie wersje i oba wykonania, w których uczestniczyli też gościnnie Wojciech Pszoniak, który wykreował rolę Ignacego Przybysza, dla odróżnienia od Moryca Welta z wajdowskiej Ziemi Obiecanej, tym razem anarchisty i antysemity, oraz Małgorzata Walewska jako posągowa postać Zofii, która jakoby była kiedyś malowana przez Van Gogha.

Czlowiek z Manufaktury 1

W całym przedsięwzięciu zainicjowania konkursu na operę o Łodzi i Manufakturze ważna jest też postać dyrektora Pawła Gabary, której niestety postanowiono na tym koncercie nie wymieniać. Przed każdym wykonaniem o swojej wizji muzyki mówili kompozytorzy, którzy też przy oddzielnym stoliku śledzili przebieg tej prezentacji. Katarzyna Brochocka mówiła ciekawie i kwieciście, stworzyła właściwie prawie monodram odsłaniający zawiłości psychologiczne tytułowej postaci Izraela Poznańskiego, a następnie pomagała Wojciechowi Pszoniakowi wejść ze swymi kwestiami w odpowiednich miejscach partytury. Muzyka przez nią stworzona była barwna, stylistycznie zbliżona do neoklasyki Brittena czy Szostakowicza, wokalnie napisana, a jej dodatkową wartością były motywy żydowskie w scenie śmierci i pogrzebu Izraela Poznańskiego, którego na scenie kreował  tenor Aleksander Kunach. Rafał Janiak był bardziej zwięzły zarówno w krótkim słowie wstępnym, jak i w warstwie kompozytorskiej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART