opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

91 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

41. Innsbrucker Festwochen der Alten Musik

W pierwszej części koncertu zabrzmiały arie z kantaty Ariadna na Naksos niemieckiego kompozytora epoki późnego baroku Johanna Adolpha Scheibego (1706-1778), który przez większą część życia mieszkał i tworzył w Danii. Zaraz potem wysłuchaliśmy arii z noszącej ten sam tytuł kantaty Josepha Haydna. Niestety minusem interpretacji wszystkich pozycji, śpiewanych przy akompaniamencie klawesynu przez Ann-Beth Solvang, był rażący u tej norweskiej mezzosopranistki brak ekspresji, emocjonalnego zaangażowania i niedopracowana dykcja, co wprowadziło do całej realizacji rozczarowującą monotonię. Nie porwała też wykonana po przerwie jednoaktowa duodrama na aktorów i klawesyn Ariadna na Naksos (powstała do libretta Johanna Christiana Brandesa) Georga Antona Bendy (1722-1795), pochodzącego z Czech kompozytora, klawesynisty i skrzypka, którego twórczością zachwycał się sam Mozart. Tym razem trójka aktorów ograniczyła się zaledwie do czytania tekstu, ograniczając do minimum grę sceniczną, co szybko wywołało u odbiorców znużenie.

Festiwal w Innsbrucku 10

O ile jeszcze kreująca rolę Ariadny Salome Kammer podejmowała jakąś próbę aktorskiego dialogu z podawanym tekstem, o tyle Henry Arnold jako Tezeusz i młodziutka Susanne von Fioreschy-Weinfeld w partii Oready grzeszyli wręcz trudną do zniesienia amatorszczyzną, punktowaną patetycznymi i przerysowanymi gestami. Niewątpliwie warto jeszcze raz sięgnąć do wymienionych pozycji, tym razem jednak w odpowiednim, wydobywającym ich niewątpliwe walory wykonaniu. Niezapomnianych wrażeń dostarczyła sceniczna realizacja zapomnianej opery Die römische Unruhe, oder Die edelmütige Octavia (Zamęt w Rzymie lub wspaniałomyślna Oktawia) niemieckiego kompozytora epoki baroku Reinharda Keisera (1674-1739), tworzącego głównie w Hamburgu autora ponad stu oper, z których najsłynniejszą jest Krezus z 1710 roku. Z tych wszystkich kompozycji do naszych czasów przetrwało zaledwie dwadzieścia oper. Wszak nie bez powodu wspomniany już wyżej Johann Adolph Scheibe stwierdził, że Keiser jest równie dobrym kompozytorem jak Johann Kuhnau, Haendel czy Telemann (podobnie jak Scheibe związany z operą hamburską – Oper am Gänsemarkt). Tym bardziej szkoda, że po śmierci popadł on w kompletne zapomnienie, choć na szczęście ostatnio powoli wraca do łask. Przywołaną operę, eksponującą pochodzącą z tragedii Seneki postać Oktawii, na festiwalu w Innsbrucku wskrzesili klawesynista i dyrygent Jörg Halubek oraz reżyser François de Carpentries, którzy nieco skrócili to trwające ponad trzy godziny dzieło, w niczym jednak nie rozbijając jego dramaturgicznej spójności. Zaś zespół solistów skompletowali z młodych śpiewaków, w dużej części laureatów Konkursu wokalnego Cesti. Z godnym podziwu powodzeniem zmierzyli się oni z dziełem napisanym w przywołującym Cavalliego stylu weneckim, którego akcja nasuwa liczne skojarzenia z Koronacją Poppei Monteverdiego. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART