GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości41. Innsbrucker Festwochen der Alten Musik
Strona 5 z 9
Podobnie zresztą jak drugą żonę i muzę Jana Sebastiana Bacha, śpiewaczkę Annę Magdalenę Bach (projekt „Bach i jego muza”). Oczywiście nie sposób omówić tutaj całego bogactwa festiwalowego programu, ale warto jeszcze wspomnieć o tym, że w tym roku przypada nie tylko rocznica urodzin Monteverdiego, lecz także czterysta pięćdziesiąta rocznica początku panowania Ferdynanda II Habsburga (księcia Tyrolu), syna Ferdynanda I i Anny Jagiellonki. Podczas specjalnego, gdyż jemu właśnie poświęconego, dnia festiwalu Cinquecento ensemble wykonał madrygały i motety napisane przez kompozytorów dedykujących swe utwory wymienionemu władcy, lub twórców blisko z nim związanych (np. Orlando di Lasso). Ponadto Peter Waldner grał kompozycje z okresu panowania Ferdynanda II na renesansowych organach (zwanych organo di legno), które zostały sprowadzone z Włoch do Innsbrucku przez drugą żonę władcy: Annę Caterinę Gonzage.
Dodatkową atrakcją dla festiwalowych gości był fakt, iż wszystkie te koncerty odbywały się w zabytkowych, przepięknych i niezwykle atrakcyjnych obiektach. Do najbardziej okazałych należy z pewnością sala balowa powstałego w czternastym wieku zamku cesarskiego Hofburg, położony poza centrum miasta zamek Ambras, ze słynną Salą Hiszpańską i urokliwymi ogrodami czy utrzymana w stylu barokowym katedra św. Jakuba. Przy okazji każdego z wydarzeń artystycznych wszystkie te miejsca wypełniały się szczelnie międzynarodową publicznością, o czym mogłem się przekonać podczas mojego trzydniowego pobytu na tym fascynującym święcie muzyki dawnej. Pierwszego wieczoru miałem możliwość wysłuchać koncertu z udziałem znakomitej niemieckiej skrzypaczki Isabelle Faust oraz prowadzonego przez koncertmistrza Bernharda Forcka zespołu Akademie für Alte Musik Berlin. We wspomnianym zamku Hofburg (a dokładnie w Riesensaal, czyli wypełnionej od góry do dołu portretami potomków cesarzowej Marii-Teresy Sali Gigantów) wykonali oni program poświęcony w całości Janowi Sebastianowi Bachowi (Uwertura orkiestrowa n°2 a-moll, Koncert skrzypcowy E-Dur, Koncert skrzypcowy a-moll, Koncert na dwoje skrzypiec d-moll) oraz jego drugiemu synowi Carlowi Philippowi Emanuelowi Bachowi, reprezentowanemu tutaj Symfonią h-moll. We wszystkich utworach można było podziwiać emanującą radością i spontanicznością wirtuozerię wszystkich wykonawców, precyzję rytmiczną, idealną współpracę solistki z bezbłędnie wyczuwającym jej intencje zespołem instrumentalnym, którego mistrzostwo stanowi już od dawna punkt odniesienia dla specjalizujących się w muzyce dawnej muzyków. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |