GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJacques Offenbach – „Opowieści Hoffmanna” w Krakowie
Strona 2 z 3
Ostatecznie zdecydował się i wybrał fantastyczny dramat w trzech aktach z prologiem i epilogiem Juliusza Barbera i Michała Carré pod tytułem „Opowieści Hoffmanna”. Były to trzy bajkowe opowiadania niemieckiego poety – muzyka – malarza Ernesta Teodora Amadeusza Hoffmanna. Carrė przerobił dramat na libretto operowe (Barber już nie żył), dostosował prolog i epilog. I tak powstała kanwa dla muzyki. W roku 1880 opera była gotowa w wersji fortepianowej.
Niestety, Offenbach nie ukończył dzieła. Instrumentacji dokonał Ernest Guiraud. Zdążył jeszcze zażądać, aby wszystkie cztery postaci kobiece jak również męskie demoniczne wykonywali ci sami artyści. Na krakowskiej scenie omawiana opera miała dotychczas dwie inscenizacje w latach 1959 i w 1993. Aktualna (9.06.2017) firmowana jest dwoma osobami: reżyser Michał Znaniecki oraz kierownik muzyczny Tomasz Tokarczyk.
Wymóg kompozytora został spełniony. Katarzyna Oleś-Blacha udanie wciela się w te zróżnicowane partie. Jest więc lalką Olimpią, śpiewaczką Antonią, wenecką kurtyzaną Giuliettą i Stellą – oryginalne zwieńczenie nieszczęśliwych miłości Hoffmanna swobodnie wokalnie i aktorsko przekazuje autentycznie trudną partię (a właściwie cztery partie) śpiewa chwilami porywająco. Mariusz Godlewski z wielkim powodzeniem pokonał zawiłości i niuanse czterech postaci demonicznych: Miracle,Lindorf, Coppelius, Dapertutto, Są to „postacie zła”. Godlewski śpiewa bardzo dobrze, jego piękny baryton mieni się odcieniami barw szlachetnego w brzmieniu głosu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |