GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJacques Offenbach – „Opowieści Hoffmanna” w Krakowie
Strona 3 z 3
Wykonawca roli tytułowej, Tomasz Kuk stworzył kreację wokalną. Jego głos zaskakuje pięknem brzmienia i barwy. Śpiewa bardzo emocjonalnie, silnie dramatyzuje, ale brzmienie jest pod kontrolą. Te emocje w głosie artysty mogą niepokoić, zwłaszcza, iż śpiewak jest, powiedziałbym, nad aktywny wokalnie. Opera Offenbacha, jak już napisałem, nie została przez niego ukończona. Ta sytuacja niemal prowokuje reżyserów, dyrygentów, nawet wydawców, do „uzupełniania” własnymi propozycjami, mniej lub bardziej sensownymi.
Tak stało się też w krakowskiej inscenizacji. Połączenie partii Muzy i przyjaciela poety Niklausa.Teraz on będzie miał wpływ na poetę. Niklaus zyskał piękną arię w prologu (M. Korybalska). To bardzo dobry pomysł. Podobnie jak zwidowanie prawie całego epizodu Schlemihla w akcie „Giulietta”. W akcie „Antonia” zyskuje głuchy jak pień Franciszek, który śpiewa brawurowe kuplety(J. Ratajczak). Słynna i piękna barkarola (początek aktu „Giulietta”) straciła głos (pokazana, została tylko instrumentalnie). Dlaczego!?
Po udanych premierach paryskich na początku grudnia 1881 roku odbyła się premiera wiedeńska. Podczas drugiego przedstawienia w przepełnionym Ringtheater wybuchł pożar. Straty były olbrzymie. Po tej katastrofie teatry operowe świata ogarnął zabobonny lęk przed wystawianiem tej opery. Przez długie, długie lata jej nie wystawiano, uważano, że to zemsta offenbachowskich demonów. Dzisiaj opera „Opowieści Hoffmanna” należy do najbardziej ulubionych oper. Przesąd ustąpił. Jacek Chodorowski |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |