opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

86 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Carlos” w Opéra de Marseille

Wiadomo, że pracując nad nową, opartą na dramacie Friedricha von Schillera, pozycją Verdi nie miał zamiaru stworzyć dzieła historycznego, choć dojrzał w tym temacie możliwość wyrażenia swoich wolnościowych i antyklerykalnych ideałów. Wystarczy zresztą wspomnieć, że występujące w operze postaci nie mają wiele wspólnego z ich rzeczywistymi pierwowzorami. W czasie, w którym rozgrywa się akcja Karol V już nie żył, Filip II miał zaledwie trzydzieści trzy lata, Carlos – piętnaście, a Elżbieta – czternaście. Niezależnie jednak od tych istotnych odstępstw na planie historycznym, Don Carlos ma zdecydowanie mocno wyeksponowany wymiar polityczny. Przecież przyczyną zerwania zaręczyn pomiędzy Carlosem i Elżbietą jest racja stanu, konflikt pomiędzy tytułowym bohaterem a jego ojcem królem Filipem dotyczy polityki zagranicznej Hiszpanii, a każda interwencja infanta u jego macochy jest automatycznie utożsamiana z nieposłuszeństwem wobec króla. O politycznej wymowie dzieła świadczy też bezsprzecznie niezwykle istotna rola przypisana przez Verdiego postaci Wielkiego Inkwizytora, co ze względu na przekonania kompozytora wydaje się zabiegiem zupełnie zrozumiałym. Dlatego właśnie wielka scena pomiędzy owym Inkwizytorem i Filipem II znajduje się w centrum intrygi (Schiller umieścił ją na końcu dramatu), jakby dla pokazania, że władza świecka jest w tej historii całkowicie zdominowana przez kościół. Przecież to Inkwizytor inicjuje krwawe represje wobec dążącej do wyzwolenia Flandrii, to również on nakazuje wykonać wyrok śmierci na Rodrygo.

Don Carlos,Marsylia 2

W prezentowanej obecnie w Marsylii realizacji większość solistów debiutuje w swoich rolach. W pozornie drugoplanowej – głównie jeśli chodzi o rozmiary tej niewygodnej pod względem wokalnym partii - roli Inkwizytora korzystnie wypada jak zawsze w pełni panujący nad swoim szlachetnie brzmiącym basem Wojtek Śmiłek. Król Filip II, którego z powodzeniem ucieleśnia Nicolas Courjal jawi się tutaj bardziej jako słaby, zgorzkniały, pozbawiony miłości i tym samym paradoksalnie bardzo ludzki władca niż krwawy despota. Zarówno głosowo, jak i aktorsko pozytywnie prezentuje się baryton Jean-François Lapointe, w którego ujęciu Rodrygo, czyli markiz Posa, jest szczerym idealistą, padającym ostatecznie ofiarą własnych, zawiązywanych zresztą w dobrej wierze intryg. Partię pięknej księżniczki Eboli powierzono mezzosopranistce Sonii Ganasi, która solidnie wywiązuje się z powierzonego jej zdania i pomimo tendencji do forsowania dźwięków w górze skali potrafi w niektórych momentach wzruszyć swą wrażliwą interpretacją (na przykład w saraceńskiej balladzie o mauretańskim królu). Trudno też pozostać obojętnym wobec kreacji hiszpańskiej sopranistki Yolandy Auyanet, która w roli Elżbiety przykuwa uwagę bogactwem barw, wrażliwym śpiewaniem i umiejętnością oddania rozpaczy tej wielkodusznej i doświadczonej przez los królowej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART